Gijs Degrande: “Organiseer in aanloop van de Ronde opnieuw expo over Beernemse wielercultuur”.

Op 17 januari 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Sport & vrije tijd

Gemeenteraadslid Gijs Degrande (N-VA) stelde op de zitting van 16 december 2023 voor om  in aanloop naar de Ronde van Vlaanderen een nieuwe expo te organiseren rond de Beernemse wielercultuur. De fractieleider van de Beernemse oppositiepartij nam bovendien contact op met KOERS, het Wielermuseum uit Roeselare. Zowel het museum als het gemeentebestuur reageren positief op het voorstel van Degrande.

De N-VA is zot van de koers. En dat geld zeker voor gemeenteraadslid Gijs Degrande uit Beernem. In 2017 organiseerde hij als toenmalig schepen van Cultuur een unieke expo over Beernemse wielrenners, veldrijders en wedstrijden. Degrande stelde tijdens de gemeenteraad voor om in aanloop van de Ronde Van Vlaanderen deze unieke expo opnieuw te tonen. “Daarbij zorgen we voor een update van de eerste tentoonstelling en  brengen we ook de voorbije vijf jaar in beeld brengen. Ik nam intussen al contact op met Koers, het wielermuseum in Vlaanderen. Het museum werkte in 2017 al samen met Beernem en is  bereid om dat bij een nieuwe expo opnieuw te doen”.

Het gemeentebestuur van Beernem reageerde positief en beloofde het voorstel van de N-VA te bespreken binnen de Beernemse stuurgroep van ‘Dorp van de Ronde’. Zoals bekend mag Beernem zich op zondag 2 april 2023 Dorp van de Ronde noemen. Die dag passeert de Ronde Van Vlaanderen doorheen Oedelem, Beernem en Sint-Joris. “Vlaanderen Mooiste is een hoogmis voor de wielersport en een hoogdag voor Vlaanderen. Wielrennen is voor de N-VA niet alleen een sport maar ook een deel van onze cultuur. Het zit in ons DNA. We zien dan ook uit naar de komst van de Ronde in onze gemeente”, besluit Degrande.

In het foto-album ziet u verschillende beelden uit de expo van 2017.