Gijs Degrande lijsttrekker van N-VA Beernem bij gemeenteraadsverkiezingen

Op 22 januari 2024, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij
Gijs Degrande lijsttrekker van N-VA Beernem bij gemeenteraadsverkiezingen

Gijs Degrande wordt de lijsttrekker van de Beernemse N-VA-lijst bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024. Dat maakte Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) vandaag bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie van de afdeling in de Winesmile.  “De verandering die N-VA Beernem in 2012 heeft ingezet, viel sinds 2018 volledig stil. De N-VA wil opnieuw een inhaalbeweging maken en Beernem terug op koers brengen. Dat is de keuze voor de Beernemse kiezer in 2024”, stelt kandidaat-burgemeester Gijs Degrande.

Zo wil de N-VA-lijsttrekker de Beernemse begroting opnieuw op orde krijgen, de kerntaken van de gemeente ernstig nemen en voluit investeren in het onderhoud van het gemeentelijk patrimonium en openbare gebouwen. Op domeinen die de voorbije jaren tot stilstand kwamen, zoals cultuur en economie, wil N-VA Beernem opnieuw een dynamiek op gang brengen. “Ook grote uitdagingen zoals elektrificatie, omgaan met open ruimte en schaalvergroting pakken we resoluut aan. De voorbije jaar legislatuur werd gekenmerkt door grote woorden, veel beloftes en vage plannen. Met de N-VA gaan we voor een stijlbreuk en kiezen we voor concrete maatregelen”, verduidelijkt Gijs Degrande.

Enthousiaste N-VA ploeg met nieuwe mensen

Degrande gaat in oktober naar de kiezer samen een sterke ploeg. “We hadden al een enthousiaste groep en die hebben we nog kunnen versterken met stuk voor stuk sterke en fijne mensen. Daar ben ik trots op en dat geeft veel energie, vertrouwen en goesting”, stelt Gijs Degrande. Volgens de Beernemse lijsttrekker moeten de mensen geen grote woorden of veelvuldige communicatie verwachten. “Als kandidaat-burgemeester ga ik voor een aanpak zoals de mensen me kennen: rustig, hard werken, gedreven en stevig met de voeten op de grond. Weinig beloftes, tenzij goed, verantwoordelijk bestuur met een duidelijke maar realistische ambitie”

Lange jaren in de oppositie

Na de verkiezingen van 2018 belandde N-VA Beernem noodgedwongen in de oppositie. “De voorbije jaren waren bijzonder lang. In die periode hebben we met onze negen gemeenteraadsleden honderden voorstellen en ideeën gelanceerd. Af en toe waren we ook noodgedwongen bijzonder scherp voor de huidige bestuursploeg. Het is echter duidelijk dat de N-VA een beleidspartij is. Wij willen beleid maken en zaken in beweging brengen. Daarom doen we tenslotte aan politiek. In het verleden hebben we al bewezen dat we kunnen besturen en dat we dat ook goed doen”, vertelt de 42-jarige kopman uit Oedelem.

Beleid zonder N-VA: gestegen belastingen en historische schuld

De voorbije jaren werd het ook duidelijk wat het Beernems beleid zonder de N-VA betekent. De belastingen stegen in 2019 fors en de gemeentelijke schuld bereikte intussen een historisch hoogtepunt. Gijs Degrande: “Onze burgers kregen daar veel te weinig voor in de plaats.  Noodzakelijk investeringen bleven uit en het beleid werd op verschillende domeinen afgebouwd. Met N-VA willen we opnieuw de omslag maken en perspectief bieden aan de inwoners”.

Bio

Gijs Degrande is 42 jaar en richtte in 2008 de lokale N-VA-afdeling op. Hij was in Beernem van 2013 tot 2018 eerste schepen. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2019 haalde hij het hoogste aantal voorkeurstemmen in Beernem. Door een monsterverbond van de andere partijen werd z’n lokale N-VA-afdeling echter naar de oppositiebanken verwezen. Gijs werkt sinds 2007 op de N-VA-fractie in het Vlaams Parlement. Hij legt er zich toe op de commissies Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking, Toerisme, Wonen en Onroerend Erfgoed. In juni staat Gijs ook op de vierde plaats op de N-VA-lijst voor het Vlaams Parlement.