Gemeentebestuur in Beernem blijft weigeren om Vlaamse coronasteun integraal door te storten aan verenigingen

Op 14 maart 2022, over deze onderwerpen: Cultuur, Financiën & Begroting, Senioren, Sport & vrije tijd

Twee jaar nadat de Vlaamse Regering  aan Beernem een cheque gaf van 165.000 euro voor de ondersteuning van alle sport-, culturele en jeugdverenigingen, is slechts een bedrag van 41.000 euro effectief doorgestort.   “Zo werd 25.000 euro toegekend aan onze verenigingen via een eerste noodfonds. Intussen werd een tweede noodfonds opgericht van 45.000 euro. Op de gemeenteraad van 24 februari beslisten CD&V, Groen en Vooruit om daarvan slechts 16.000 euro uit te keren. De manier waarop dit gebeurt, is bovendien totaal niet correct.  Zo vallen verenigingen die voor corona een gezonde kastoestand hadden, volledig uit de boot”, aldus fractieleider Gijs Degrande van de N-VA. De oppositiepartij stelde tevergeefs voor om het resterende bedrag van 29.000 euro uit het tweede noodfonds via de bestaande subsidieregeling  door te storten aan de verenigingen.

Tijdens de Beernemse gemeenteraad van februari 2022 stond de toekenning van steun aan verenigingen via het tweede noodfonds op de agenda. “De meerderheidspartijen beslisten al op de gemeenteraad van december 2020 om slechts een bedrag van 45.000 euro in dit tweede fonds te stoppen. Uiteindelijk deden er tien verenigingen een aanvraag voor extra financiële steun. Dit aantal ligt bijzonder laag  aangezien veel verenigingen het door de onduidelijkheid en financiële rompslomp al een tijdje hebben opgegeven om nog extra steun aan te vragen aan het gemeentebestuur”, weet Gijs Degrande.

Verenigingen met gezonde kastoestand voor corona vallen uit de boot

CD&V, Groen en Vooruit weigeren om zes van de tien verenigingen financieel te ondersteunen. Vier andere verenigingen kregen wel groen licht en ontvangen een bedrag van 16.368,58 euro. “De lijn die CD&V, Groen en Vooruit hierbij hanteerden, is inhoudelijk niet correct. Zo vallen alle verenigingen uit de boot die voor  de crisis beschikten over een goede kastoestand. Heel wat verenigingen die schade hebben geleden, blijven dus in de kou staan. Voor de N-VA kan er slechts één criteria gelden en dat is of een vereniging financieel effectief getroffen is door corona of niet”, stelt fractieleider Degrande.

95.000 euro Vlaams geld nog altijd niet doorgestort

Van het tweede noodfonds van 45.000 euro blijft zo nog meer dan 28.000 euro over. De N-VA stelde op de gemeenteraad voor om dit bedrag te verdelen over de verenigingen via de bestaande verdeelsleutel voor de jaarlijkse werkingssubsidies. Tevergeefs want CD&V, Groen en Vooruit stemden dit voorstel weg. “Er blijft trouwens nog altijd bijna 95.000 euro over van de Vlaamse middelen. We blijven er op aandringen dat die bij onze verenigingen terecht komen. Al hopen we dat dit in de toekomst niet nodig zal zijn en dat er geen nieuwe coronagolven meer komen”, besluit Degrande.