Geen Vlaamse subsidies voor Beernemse brouwers

Op 4 augustus 2022, over deze onderwerpen: Lokale economie, Toerisme

Begin maart van dit jaar trok Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) 3 miljoen euro uit voor een relanceoproep rond 'bierbeleving'. Gemeenten konden tot 15 mei een project indienen die inzet op een kwaliteitsvolle en vernieuwde bierbeleving bij bestaande brouwerijen. Uit een vraag van raadslid Barbara Vandenbrande (N-VA) op de gemeenteraad van 2 juni 2022 blijkt dat de gemeente Beernem niet reageerde op de oproep van Demir.  “Een gemiste kans want onze gemeente telt een aantal gepassioneerde brouwers en brouwerijen. Via deze oproep hadden we hen extra in de kijker kunnen zetten en financieel ondersteunen”, reageert Vandenbrande.

Met de  relance-oproep wilde minister Zuhal Demir inzetten op kwaliteitsvolle bezoekersbelevingen die de verhalen en eigenheid van de Vlaamse brouwerijen en brouwers uitdragen. ”Vlaanderen staat met zijn unieke biercultuur bekend als een echte bierregio. En ook Beernem telt een aantal straffe brouwers die bieren maken van een hoge kwaliteit. Via de projectoproep van minister Demir zouden zij onder meer subsidies kunnen krijgen voor het bouwen of verbouwen van een eigen ontvangstruimte of een proeflokaal”, vertelt Vandenbrande.

Durf kijken over de gemeentegrenzen heen

Het gemeentebestuur van Beernem reageerde niet op de projectoproep van minister Demir. Volgens schepen van Toerisme Jan Vanassche (Groen) was er geen enkele vraag binnengekomen om in te tekenen op de oproep. “Een zwakke argumentatie”, stelt Barbara Vandenbrande. “Belanghebbenden zijn niet altijd op de hoogte van dergelijke projecten. Het is aan de gemeente zelf om hen te informeren. En bij dergelijke subsidiedossiers moeten we ook durven kijken over de gemeentegrenzen heen. Beernem had bijvoorbeeld een dossier kunnen indienen met Oostkamp. Ook onze buurgemeente telt een aantal microbrouwerijen”.

Ook geen project ingediend rond recreatief en sportief fietsen

Minister Demir trok begin dit jaar ook 2 miljoen euro uit voor een projectoproep rond recreatief en sportief fietsen. Met deze oproep wilde de N-VA-minister projecten ondersteunen die inzetten op het thema Vlaanderen Fietsland en op de toeristische ontsluiting en opschaling van zowel recreatief als sportief fietsen. “Ook hiervoor diende Beernem geen dossier in”, weet Barbara Vandenbrande. “Het huidige gemeentebestuur stelt vaak dat Beernem zowel een fietsgemeente als een bruisende gemeente is. Jammer genoeg doet het zelf amper inspanningen om dat imago te ondersteunen.”