Geen Reveil in Beernem dit jaar

Op 24 oktober 2022, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten

De gemeente Beernem organiseert dit jaar geen editie van Reveil op 1 november. Dat bleek tijdens de gemeenteraad van 20 oktober uit het antwoord op een vraag van fractieleider Gijs Degrande (N-VA) aan het gemeentebestuur. “Dit evenement met muziek en troostende woorden breng al jaren heel wat mensen op de been op onze begraafplaatsen en is uitgegroeid tot een mooie traditie. Hopelijk blijft het bij een schrikkeljaar en wordt dit evenement in 2023 opnieuw georganiseerd in Beernem”, aldus Degrande.

Op 1 november brengt Reveil opnieuw mensen over gans Vlaanderen samen op onze begraafplaatsen met muziek en troostende woorden. In 2015 was Beernem bij de eerste 14 deelnemende gemeenten en de voorbije jaren vond het gebeuren afwisselend op een andere begraafplaats in Beernem, Oedelem, Oostveld of Sint-Joris plaats. Dit jaar nemen er 140 gemeenten deel in Vlaanderen. Beernem ontbreekt echter in dit lijstje.

Naast muziek en tekst ook andere mogelijkheden

Op de gemeenteraad van Beernem deed Gijs Degrande een oproep om alsnog iets op touw te zetten en om zeker in 2023 de draad opnieuw op te pikken. “En misschien komt er dit jaar nog een spontaan initiatief van enkele mensen uit onze gemeente. Dat zou mooi zijn. Naast het vertrouwde concept van muziek en tekst zijn er trouwens ook heel wat andere mogelijkheden. Zo is er  bijvoorbeeld de ‘Boodschap aan de overkant’ uit Brugge waarbij je sms’jes aan overleden dierbaren kan sturen die groot geprojecteerd worden op een muur of de kaarsjes met een boodschap die aan het Oud Sint-Jan te water werden gelaten. Dat zou perfect aan het kanaal of elders kunnen”, besluit de fractieleider van de N-VA.