Geen belastingsverhoging nodig in Beernem

Op 25 juli 2016, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

De gemeentelijke schuld blijft onder controle en Beernem slaagt erin het belastingniveau onder het Vlaamse gemiddelde te houden. Daarmee realiseert het gemeentebestuur twee belangrijke doelstellingen uit haar meerjarenplan. In de gemeenteraad van juli kon schepen van Financiën Jef Vansteenhuyse puike financiële cijfers voorleggen: “De gemeentelijke schuld niet laten oplopen en geen belastingverhoging waren twee belangrijke uitgangspunten van ons meerjarenbeleid. Twee breekpunten ook voor de N-VA. Dankzij slimme besparingen en de noodzakelijke herstructureringen kunnen we die doelstellingen waarmaken. En dat is allesbehalve evident want de inkomsten uit belastingen bleven onder de verwachtingen.”

Inspanning niet doorschuiven

Door de moeilijke economische toestand vielen de belastinginkomsten terug. De federale taxshift is noodzakelijk maar zorgde wel voor minderinkomsten op lokaal niveau. Jef Vansteenhuyse ziet ook meevallers : “De grootste meevaller was de trage inflatie en door de indexsprong konden we onze loonuitgaven op hetzelfde niveau houden. En die zijn toch de grootste hap uit ons budget. Uiteraard willen wij de federale belastingvermindering niet doorschuiven naar de Beernemse belastingbetaler. Daarom zetten we alles in het werk om de Beernemnaar van dit belastingvoordeel mee te laten genieten.”

Besparen om te investeren

“Waar we in 2013 maar een beperkt overschot hadden van ruim een half miljoen, realiseerden we in 2014 en 2015 telkens bijna een surplus van 2,5 miljoen op onze werkingskosten. Daarmee kunnen we onze voorziene investeringen betalen.” De totale gemeentelijke schuld (gemeente én OCMW) daalde van zo’n 14,5 miljoen in 2012 tot 8 miljoen in 2015. “Dit is uiteraard positief. De investeringsuitgaven beginnen nu terug op gang te komen. We verwachten nu nog zo’n 14 miljoen aan investeringen uit te voeren. Dit zal dus betaald worden met dat overschot van 8 miljoen en 6 miljoen aan nieuwe leningen. Zo bedraagt de gemeentelijke schuld op het einde van de legislatuur terug zo’n 13 à 14 miljoen. We laten de schuld dus niet oplopen maar houden deze onder controle.”

Goede punten

Hoe staat Beernem er op financieel vlak nu voor? Schepen Jef Vansteenhuyse is een tevreden man:  “Beernem is bij de beste leerlingen van de klas. Als we de officiële indicatoren van de Vlaamse overheid bekijken (www.lokalestatistieken.be) doet Beernem het altijd beter dan haar omliggende gemeenten of dan de gemeenten met hetzelfde profiel. Zelfs in vergelijking met Brugge moeten we maar op één indicator het afleggen.”

"Het komt er nu op aan om de geleverde inspanningen te behouden, de investeringen te vrijwaren en onze goede financiële situatie nog te verbeteren voor de toekomst. We zijn deze bestuursperiode gestart met enkele belangrijke doelstellingen: opnieuw meer investeringen in het belang van de Beernemnaar, onze dienstverlening verbeteren én vooral geen financiële hypotheek leggen op de toekomst. Met deze cijfers zitten we perfect op schema. We zijn tevreden met dit prima, tussentijds rapport,” besluit Jef Vansteenhuyse.