Geef Beernemse verenigingen de Vlaamse subsidies waar ze recht op hebben

Op 5 februari 2021, over deze onderwerpen: Cultuur, Financiën & Begroting, Sport & vrije tijd

Op de gemeenteraad van 28 januari 2021 deed Gijs Degrande (N-VA) nogmaals de oproep om de Vlaamse subsidies van 165 000 euro  integraal door te storten aan de Beernemse verenigingen.  Tot op heden ontvingen alle verenigingen samen slechts 25 000 euro van het gemeentebestuur. "Het water staat veel verenigingen aan de lippen. We moeten hen nu helpen voor het te laat is”, stelt fractieleider Degrande.

In april 2020 gaf de Vlaamse Regering omwille van COVID-19 de gemeente Beernem een blanco cheque van 165 000 euro. De bedoeling was om dat geld integraal door te storten aan de verschillende verenigingen. Schepen Patricia Waerniers (CD&V) richtte met dat bedrag slechts een noodfonds op van 25 000 euro.  Alle verenigingen konden daarna hun financiële noden doorgeven aan het gemeentebestuur.

Onbegrijpelijk en zuur

Uit cijfers die Gijs Degrande recent opvroeg, blijkt dat na de eerste oproep alle verenigingen samen 101 000 euro  steun vroegen aan het gemeentebestuur. Degrande: “Het bedrag uit het Beernemse noodfonds is dus veel te laag. Schepen Waerniers gaf tijdens de zitting van 28 januari zelfs aan dat ze tevreden is dat ze slechts 25 000 euro geeft aan de verenigingen. Zo kan ze tijdens een tweede oproep nog eens 45 000 euro voorzien. Dit is onbegrijpelijk en zuur voor onze verenigingen.  Ook na een tweede oproep gaat slechts 70 000 euro van het Vlaamse geld effectief naar onze verenigingen. Dat is ruim onvoldoende.”

Ook kernraad Cultuur en Erfgoed stelt hoger bedrag voor

N-VA Beernem stelde daarom al meermaals voor op de gemeenteraad om het Beernemse noodfonds te verhogen. Ook de kernraad van Cultuur en erfgoed vroeg aan het gemeentebestuur om het Beernemse noodfonds te verdubbelen. “Het water staat veel verenigingen aan de lippen.  We moeten ze nu beschermen. Want als ons sociaal weefsel verdwijnt, is het niet eenvoudig om dat te herstellen.  We moeten de Vlaamse centen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Het gemeentebestuur moet integraal het bedrag van 165 000 euro doorstorten aan onze verenigingen”, besluit Degrande.