Foodtruck moet in stationswijk blijven

Op 17 juni 2019, over deze onderwerpen: Cultuur, Lokale economie, Toerisme

Opgelucht dat het Foodtruck-festival in Beernem dan toch niet wordt afgevoerd maar bezorgd dat het evenement niet meer doorgaat in de stationswijk. Volgens iniatiefneemster Barbara Vandenbrande (N-VA) zorgde het Foodtruck Festival net voor een welgekomen dynamiek in de buurt. “De formule is een succes. Na drie geslaagde edities is het Foodtruck-festival een echte traditie geworden. Het is goed dat het festival niet wordt stopgezet. Elk jaar stijgt ook het aantal Beernemse foodtrucks.. En dat is zeer positief. De Beernemse aanpak wordt nu zelfs gekopieerd in onze buurgemeenten Oostkamp en Damme.”

Niet afschaffen

Met enige bezorgdheid kijkt Barbara naar de plannen van het gemeentebestuur om het Foodtruck Festival te vervangen door andere formule. ‘Er is sprake van een nieuw evenement rond voeding met ‘inbreng van lokale handelaars, landbouwers en lokale voedselproducenten en verdelers’. Op zich is zo’n evenement een goed idee. Dat steunen we zeker. Maar het zou jammer zijn, mocht dat ten koste gaan van het succesvolle Foodtruck-festival.’

Leven in de stationswijk

De voorbije drie jaar namen de mobiele eet- en drankstandjes bij het begin van de zomer het parkeerpleintje in de Hubert d’Ydewallestraat aan het station. Wegens de werken aan de stationsomgeving moet het evenement noodgedwongen verhuizen. Barbara Vandenbrande hoopt dat het festival naar de stationswijk kan terugkeren. 'Het initiatief hebben we op touw gezet om ook in dit deel van de gemeente leven in te blazen. Dat is zeker gelukt. Het zou bijzonder jammer zijn, mocht deze dynamiek worden stilgelegd. Ik hoop dat dit kwalitatief en eigentijds evenement naar de stationswijk zal terugkeren. En dat hoeft niet per sé op het pleintje te zijn. Er zijn mogelijkheden genoeg.'