Financiële reserve van gemeente Beernem is volledig op

Op 22 februari 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

De gemeente Beernem beschikt over geen enkele financiële reserve meer. Dat bleek op de gemeenteraad van 27 januari 2022 uit cijfers die raadslid Jef Vansteenhuyse (N-VA) opvroeg bij de schepen van Financiën Waerniers (CD&V). “Terwijl de gemeentelijke schuld in 2024 stijgt naar een recordbedrag van bijna 29 miljoen euro, is de autofinancieringsmarge van Beernem zo goed als nul.  Dat betekent concreet dat Beernem geen nieuwe leningen meer kan aangaan. Wil de gemeente de komende jaren nog nieuwe projecten realiseren, dan kan dat enkel door geplande investeringen te schrappen ofwel door de belastingen nog eens te verhogen. Schepen van Financiën Waerniers en de meerderheidspartijen bevestigden met deze cijfers dat het financieel beleid onze gemeente in een bijzonder ongezonde situatie heeft gebracht”, aldus Jef Vansteenhuyse.

Tussen 2013 en 2018 gebeurden er onder impuls van de N-VA verschillende investeringen in Beernem. Toch bleef de gemeentelijke schuld tijdens de vorige legislatuur onder controle. “Terwijl de schuld in 2018 nog 10.306.555  euro bedroeg, klimt dat cijfer in 2024 naar 28.994.761 euro. Dat is een stijging met 280 %.  Onvoorstelbaar want in 2019 kozen CD&V, Groen en Vooruit  voor een stevige belastingverhoging. En eind vorig jaar beslisten diezelfde partijen om  verschillende projecten te schrappen. Zo wordt het groots aangekondigde fietspad tussen Beernem en Hertsberge voor jaren uitgesteld. Ook de realisatie van noodzakelijke IBA’s om de doelstellingen inzake waterkwaliteit te behalen en het voorziene budget om nieuwe voetpaden en woonstraten aan te leggen zijn  afgevoerd. Het budget voor al die projecten bleek nodig voor de financiering van de bouw van het nieuwe zwembad”, weet gemeenteraadslid Vansteenhuyse.

Bespaar Beernemse burgers een nieuwe belastingverhoging

Bovendien daalt ook de  autofinancieringsmarge in 2025 naar een bedrag van 28.481 euro “Dit betekent dat de gemeente enkel nog een bijkomende lening van maximum 400.000 euro kan aangaan. Dat bedrag dan moet terugbetaald worden op een termijn van 20 jaar. Indien de gemeente morgen onverwachte kosten heeft of nieuwe projecten wil realiseren, dan moet men geplande dossiers schrappen of kiezen voor nieuwe belastingen. Bespaar de Beernemse burgers daarvan”, roept een bezorgde Jef Vansteenhuyse op.

Hoe gaat men al die beloften realiseren?

Het is een raadsel hoe de meerderheid de vele aankondigingen en beloften zal realiseren want het geld ontbreekt. “Onze gemeente staat er financieel helemaal niet goed voor. Niet alleen is duidelijk dat verschillende aangekondigde projecten deze bestuursperiode niet meer gerealiseerd kunnen worden, maar ook dat al geteerd wordt op de financiële ruimte van de volgende legislatuur. Er is een kloof tussen beloften en realiteit. En dat is niet goed voor de geloofwaardigheid van de politiek”, besluit fractieleider Gijs Degrande.