Feit of fictie? Is N-VA Beernem voor of tegen de verledding van de openbare verlichting?

Op 5 februari 2020, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Openbare werken

Vorige week was er nogal wat verwarring of de N-VA Beernem nu voor of tegen de omschakeling van de openbare verlichting naar energiezuinige LED is. Uiteraard is de partij voorstander van deze moderne technologie. Wel pleit de N-VA ervoor om bij de vervanging van oude verlichting slechts 40 % extra lichtpunten te plaatsen . Dat is nodig om de beoogde C0-2-reductie te komen. Gemeenteraadslid en gewezen schepen van Financiën Jef Vansteenhuyse geeft tekst en uitleg.

Burgemeestersconvenant mee goed gekeurd

“De N-VA is wel degelijk voorstander van de omschakeling naar LED” aldus gemeenteraadslid Jef Vansteenhuyse: “In de vorige legislatuur zijn we daarom gestart met de opmaak van een duidelijk verlichtingsplan. We stapten van Engie over naar het Vlaams Energiebedrijf en zorgden voor een stevige besparing. Daarnaast keurden we ook het Burgemeestersconvenant goed en namen we samen met onze vorige coalitiepartner het engagement om de uitstoot van CO2 tegen 2030 met 40 % te verminderen”.

N-VA stemde tegen onduidelijke verkoopsovereenkomst met Fluvius

De N-VA is ook niet per definitie tegen een samenwerking met Fluvius, de netbeheerder van elektriciteit en aardgas voor de Vlaamse gemeenten. Toch stemde N-VA Beernem in november 2019 tegen de verkoop van de Beernemse openbare verlichting aan Fluvius. “ De manier waarop deze samenwerking was geregeld, bleek  niet gunstig voor Beernem. Het gemeentebestuur had bovendien onvoldoende informatie over wat de verkoop voor onze gemeente  betekent. Op korte termijn krijgt Beernem een vergoeding van Fluvius voor de overname van het verlichtingsnet. Op lange termijn dreigen we echter veel meer terug te moeten betalen aan de netbeheerder . Mijn partij stemde dus tegen de verkoopsovereenkomst. Dit betekent echter niet dat we tegen de verledding zijn".

Maximum 40 % extra palen

De keuze om voor LED te kiezen, is een keuze voor energiebesparing en de verlaging van CO2-uitstoot in onze gemeente. Echter, als er bij de vervanging van oude verlichting meer dan 40 % nieuwe lichten bijkomen, worden deze doelstellingen niet gehaald.  Vansteenhuyse: “ Op de gemeenteraad van januari kwam het dossier van de nieuwe verlichting in de Zuiddammestraat op tafel. De 11 oude palen zouden vervangen worden door 24 nieuwe exemplaren. Dat is meer dan het dubbele. Dit betekent dat er meer energie zal verbruikt worden en een hogere uitstoot van CO2. Als we dit ritme blijven volgen, halen we de vooropgestelde doelstellingen inzake CO²-besparingen nooit. En dat is toch het uiteindelijke doel van de verledding. Daarom stelde de N-VA voor om bij nieuwe projecten met een plafond van 40 % extra palen te werken. Dit voorstel werd jammer genoeg afgekeurd door CD&V, S.PA en Groen”.