Extra stop van IC-trein per uur stimuleert modal shift in Beernem

Op 29 juni 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de gemeenteraad van 3 juni 2021 pleitte Arthur Mortier nogmaals voor een beter treinaanbod in Beernem. "Er moet minstens 1 extra IC-trein per uur stoppen in Beernem. Ook alle L-treinen moeten in Aalter een rechtstreekse aansluiting hebben op een IC-trein. Enkel zo kan de modal shift slagen in Beernem", aldus Mortier. 

Dankzij Infrabel en de NMBS wordt het nieuwe station en de stationsomgeving in Beernem straks een pareltje. Beide partners  investeren maar liefst 12 miljoen euro op de stationsite in Beernem. Zo komen er onder meer twee nieuwe fietsenstallingen. Aan de noordkant van het station komen er 235 fietsplaatsen en 8 buitenformaat- of bromfietsplaatsen. Aan de Zuidkant komen er 160 fietsplaatsen en 8 buitenformaat- of bromfietsplaatsen. Daarnaast is er ook de aanleg van drie nieuwe parkings voor auto’s. De drie zones hebben in totaal een capaciteit van 119 plaatsen waarvan 6 plaatsen voor chauffeurs met een beperkte mobiliteit. 

Voorzie ook K&R-zone aan achterzijde van station

“Aan de voorzijde van het station komt er ook een kleine Kiss & Ride-zone met twee parkeerplaatsen. Aan de achterzijde is er jammer genoeg geen enkele plaats voorzien hiervoor”, aldus Arthur Mortier tijdens de gemeenteraad van 3 juni. Hij stelde om de K&R-zone aan de voorkant uit te breiden en om een zone te voorzien aan de achterzijde. “Ook het huidige  treinaanbod moet en kan beter. N-VA blijft daarom ijveren voor een extra IC-trein per uur die stopt in onze gemeente.  Ook alle L-treinen moeten in Aalter een rechtstreekse aansluiting op een IC-trein. Enkel op die manier kan de modal shift in Beernem slagen.”
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is