Extra factuur van 291.000 euro voor gemeente Beernem door stijgende energieprijzen

Op 25 maart 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

De stijgende energieprijzen doen de begroting van de gemeente Beernem nog roder kleuren. Dat blijkt uit cijfers die raadslid Arthur Mortier (N-VA) opvroeg bij de meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit tijdens de gemeenteraad van vrijdag 25 maart 2022. “De gestegen prijzen voor gas, elektriciteit en brandstof  zorgen voor een extra factuur van 291.000 euro. Dit is bijzonder alarmerend want door een gebrek aan financieel beleid is geen enkele buffer om dit op te vangen. Hiervoor hebben wij verschillende keren gewaarschuwd ”, stellen Gijs Degrande en Arthur Mortier van N-VA Beernem.

De stijgende energieprijzen doen naast veel burgers ook de gemeente Beernem pijn. “Onze gemeente heeft een pak gebouwen die moeten verwarmd en verlicht worden. Daarnaast beschikt het over een eigen wagenpark. Uit simulaties blijkt nu dat de gasfactuur voor de gemeente stijgt van 118.000 euro naar 163.000 euro. Ook de kosten van elektriciteit klimmen van 314.000 euro naar 520.000 euro. En ook voor brandstof ziet Beernem de factuur vermeerderen van 60.000 euro naar 100.000 euro. Samen is dat een gesimuleerde meerkost van 291.000 euro. De gemeente zal nu alle gebruikers van de gemeentelijke gebouwen aanschrijven om zuinig om te gaan met energie. Maar daarmee alleen redden we het natuurlijk niet ”, weet Arthur Mortier.

Gemeentelijke schuld stijgt in 2024 naar 29 miljoen euro

In mei is er de goedkeuring van de jaarrekening maar het is nu al duidelijk dat er een nieuwe aanpassing zal moeten gebeuren aan de meerjarenplanning. “Het is hoogst onduidelijk waar de gemeente die extra centen zal vinden. Want door gebrek aan een financieel beleid is er geen enkele buffer om dit op te vangen. Zo stijgt de gemeentelijk schuld in 2024 naar een recordbedrag van bijna 29 miljoen euro. En tegelijk is de autofinancieringsmarge van Beernem zo goed als nul. Dat betekent concreet dat men geen nieuwe leningen meer kan aangaan en dat opnieuw projecten geschrapt zullen moeten worden. De belastingen zal men toch niet nog eens verhogen? Beernem bevindt zich zo in een situatie waar de N-VA al verschillende keren voor gewaarschuwd heeft. Wij zijn bijzonder bezorgd en kunnen alleen maar hopen dat de energieprijzen niet blijven toenemen”, zucht een bezorgde fractieleider Gijs Degrande.

Ook dringend tijd voor een ernstig energiebeleid

Naast een gebrek aan een ernstig financieel beleid blijft het ook wachten op een beleid rond energiebesparing. “Ook hier blijft de huidige bestuursploeg van CD&V, Groen en Vooruit ter plaatste trappelen. Begin 2020 ondertekende de gemeente het Burgemeestersconvenant 2030 waardoor het zich engageert om tegen die datum 40 % minder CO² uit te stoten. De voorbije drie jaar nam de meerderheid geen noemenswaardige energiebesparende maatregel. Tegelijk stemden meerderheidspartijen CD&V, Groen en Vooruit ieder N-VA-voorstel weg. Zo stelden wij op de gemeenteraad van 21 oktober 2021 nog tevergeefs voor om een eigen klimaatplan op te stellen met concrete maatregelen en budgetten”, besluit Degrande.