Eindelijk oplossing voor Scouts Beernem

Op 4 juni 2016, over deze onderwerpen: Jeugd, Parken en openbaar groen, Sport & vrije tijd

De lokalen van de Beernemse Scouts krijgen eindelijk de uitbreiding waar de jeugdvereniging al jaren om  vraagt. De grootste en snelst groeiende jeugdbeweging van Beernem kampt al lange tijd met een nijpend capaciteitstekort. Schepen van jeugd Gijs Degrande (N-VA) vindt een uitbreiding noodzakelijk om de werking van de jeugdvereniging op een goede manier te blijven verzekeren.

Na jarenlang behelpen met het huidige lokaal in het Bargepark trok de Scouts aan de alarmbel. “Hun lokalen zijn vandaag niet groot genoeg om al hun leden op te vangen, laat staan om nog meer kinderen te laten spelen. De scoutsbeweging moest noodgedwongen een ledenstop invoeren. Het is jammer dat kinderen niet naar een jeugdbeweging kunnen omdat die niet over voldoende ruimte beschikt,” aldus Gijs Degrande. “De noodkreet van de Scouts heb ik goed gehoord en begrijp ik helemaal. Ze is terecht. De voorbije maanden hebben we verschillende keren samen gezeten. Ik ben dan ook zeer blij dat er verandering komt.”

De uitbreiding komt op de huidige site van de Scouts in het Bargepark. Jeugdschepen Gijs: “Naast het huidige lokaal kan er een tweede lokaal komen. Momenteel bekijken we samen met de leiding en de jeugddienst hoe de uitbreiding er concreet moet uitzien. Het is de bedoeling dat de Scouts door de uitbreiding meer groepen op hetzelfde moment kan opvangen, bijvoorbeeld bij regenweer, en dat de druk op het huidige lokaal uiteraard vermindert. We hopen snel de eerste spade in de grond te kunnen steken maar pinnen ons niet vast op een timing.”

Naast de lokaalproblemen van de Scouts werkt Gijs ook aan een oplossing voor de capaciteitsproblemen van Oranje en KLJ Beernem. “Bedoeling is dat deze jeugdverenigingen terecht kunnen in domein Kleuterweelde. Ook met Oranje en de KLJ zijn we volop bezig een programma aan het uitschrijven.”