Dromen van Beernemse jeugd waarmaken

Op 30 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Jeugd, Sport & vrije tijd

Beernemse jongeren met een goed idee, kunnen vanaf nu rekenen op een extra duwtje in de rug. Een projectsubsidie moet nieuwe en vernieuwende jongerenprojecten stimuleren. Schepen van jeugd Gijs Degrande (N-VA) wil met deze aanpak ondernemende en creatieve jongeren ondersteunen om hun idee te realiseren.

Zot of geniaal

“Veel jongeren lopen wel met een leuk idee of een bijzondere droom rond. Die droom effectief realiseren, is niet evident. Vaak stoten jongeren op praktische hindernissen. Niet in het minst een gebrek aan centen. Wie een creatief, beetje zot of gewoonweg geniaal idee heeft, willen we daarom helpen zijn of haar project uit te voeren. Het is gelijk of het gaat om een cultureel, artistiek, sportief, sociaal of educatief project, een muziekfestival, waterpolotornooi, kunstatelier, popup-event of stuntdag. Belangrijk is dat het gaat om een initiatief van jongeren dat nieuw of vernieuwend is.”

Jongeren beslissen zelf

De vraag naar een vorm van projectondersteuning leeft al langer. Jeugdschepen Gijs is best trots dat de nieuwe projectsubsidie er nu ook echt is: “Nieuwe en vernieuwende ideeën moeten we ondersteunen. Dat is verfrissend en geeft impulsen aan onze gemeente. Ik vind het ook belangrijk dat het de jongeren zelf zijn die mee beslissen over de criteria en de keuze van de projecten. We moeten jongeren durven verantwoordelijkheid en vertrouwen geven. Het reglement voorziet daarom dat de jeugdraad de ingediende projecten zal beoordelen en evalueren. Projecten kunnen een toelage krijgen tussen de € 250 en € 750. Jaarlijks maken we in totaal 4.000 euro vrij.”

Het reglement projectsubsidies werd al goedgekeurd door de gemeenteraad. Meer info lees je op www.beernem.be/projectsubsidies. De jeugddienst en jeugdraad zet de nieuwe projectsubsidie nog eens in de kijker met een ludiek filmpje op sociale media.