Dossier N-VA Beernem: Een beter en efficiënter treinaanbod in Beernem

Op 2 juli 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Twee treinen per uur en een vlotte overstap in Aalter van de Lokale trein op een IC-trein, vormen voor de N-VA de basis voor een goed en efficiënter treinaanbod in Beernem. In een grondig uitgewerkt dossier zegt N-VA Beernem meteen hoe die betere dienstverlening concreet kan gerealiseerd worden. Gemeenteraadslid Arthur Mortier, specialist openbaar vervoer bij N-VA Beernem, licht toe: ‘Er rijden voldoende treinen door onze gemeente. Alleen moet de planning beter op elkaar, op de gebruiker en op nieuwe klanten worden afgestemd. Door enkele kleine verschuivingen in het vervoersplan van de NMBS krijgen we al een sterker aanbod. Daar doen we de huidige reizigers niet alleen een groot plezier mee maar trekken zeker ook nieuwe  reizigers aan.’

Beernems N-VA-provincieraadslid Isabelle Vandenbrande zet de concrete voorstellen van N-VA Beernem maandag 1 juli uiteen op een infosessie van de NMBS over het toekomstige vervoersplan. Donderdag 4 juli geeft Arthur Mortier tekst en uitleg bij zijn studiewerk op de Beernemse gemeenteraad.

De N-VA hoopt in dit dossier ook op steun van alle Beernemse partijen en het gemeentebestuur.

 

ANALYSE

 

Afbouw van het treinaanbod in Beernem in 2014

  • Van zes naar twee directe verbindingen naar Brussel tijdens de week.
  • Van twee naar geen directe verbindingen naar Brussel tijdens het weekend.
  • Tijdens het weekend een eerste lokale trein om 06h44 i.p.v. in 2014 een eerste directe trein naar Brussel om 05h.
  • Op de lijn 50A werden de tussenstations, behalve Aalter, duidelijk vergeten.

Beernem is een snelgroeiende gemeente met bijna 16.000 inwoners en dagelijks gemiddeld 647 reizigers die opstappen. In 2014 kondigde de NMBS haar nieuwe transportplan met veel bombarie aan. Wat door de NMBS werd voorgesteld als een grote verbetering, draaide uit op een drastische afbouw van het treinaanbod in Beernem. Ons treinaanbod werd spectaculair verminderd, ook tijdens het weekend. Van de zes directe piekuurlijnen naar Brussel tijdens de weekdagen bleven er nog twee over.

Op andere stations werd het aanbod daarentegen nog uitgebreid. Vooral de grote stations werd de dienstverlening duidelijk beter. Het station van Aalter beschikte al over een zeer goed treinaanbod en kreeg er in 2017 nog een bijkomende stop bij van de trein die naar de luchthaven rijdt.

Tijdens het weekend kon men vroeger een eerste trein nemen richting Brussel om 05u00. Met de aanpassingen van 2014 passeren er eerst vijf IC-treinen (trein 504-1504-505-1505-1806) te Beernem, vooraleer de eerste Lokale trein om 06u44 te Beernem stopt.

De kwaliteit van het treinaanbod vertaalt zich in de aantrekkingskracht van het openbaar vervoer en van een opstapplaats in het bijzonder. Zo steeg in Aalter het aantal reizigers tot 2100 per werkdag. In Beernem daalde het reizigersaantal van gemiddeld 799 reizigers per werkdag in 2013 , naar gemiddeld 647 reizigers per werkdag in 2017.

 

Geen afstemming

Door Beernem passeren vandaag vijf verbindingen. Eén lokale trein stopt in Beernem. Vier rechtstreeks verbindingen, de zogenaamde IC-lijnen, doorkruisen onze gemeente maar stoppen er niet:

  • Oostende – Antwerpen
  • Oostende – Eupen
  • Blankenberge - Genk (met stop in Aalter)
  • Knokke - Luchthaven (met stop in Aalter sedert 2017).

Tijdens de spits moet Beernem het doen met twee ‘piekuur’- of P-treinen richting Brussel en twee P-treinen richting Gent. De laatste P-trein vertrekt in Beernem om 07u11. Daarna is er enkel nog één Lokale trein per uur. Tussen de P-trein richting Brussel en de P-trein richting Gent is er slechts een tijdverschil van zeven minuten.

Vreemd genoeg wordt er geen overstapmogelijkheid voorzien in Aalter vanaf de Lokale trein op een IC-trein.  Nochtans is een overstap in Aalter - in volle spits nota bene -wel mogelijk voor de twee P-treinen naar Gent. Na vier minuten kan men er namelijk van de P-treinen (die in Beernem vertrekken om 06u11 (7051) en om 07u11 (7052)) namelijk al overstappen op de IC-trein richting Genk (met stop in Gent-Sint-Pieters).

N-VA STELT VOOR

Met een kleine verschuiving in het transportplan is een aanzienlijke verbetering van het treinaanbod mogelijk:

  1. Laat één van de vier IC-verbindingen die door onze gemeente rijden, in Beernem stoppen.
  2. Zorg voor een vlotte overstap in Aalter van de lokale trein op een IC-trein.

Resultaat is een verhoogd comfort voor de treinreiziger. Een doelstelling die we met de NMBS delen:

  1. Beernem krijgt twee verbindingen per uur, zowel  tijdens de weekend als in de week.
  2. Een vlotte overstap van een L-trein op de IC-trein maakt de totale reistijd korter.
  3. Als er een IC-verbinding stopt is meteen ook het weekendprobleem van de late lokale trein (6u44) opgelost.

Concreet: Een bijkomende stop van een IC-trein in Beernem is zeker geen groot probleem. Met N-VA zien we twee concrete pistes:

  1. In de huidige planning zou de trein richting Blankenberge om 15 minuten voor het uur en de trein richting Genk 15 minuten na het uur kunnen stoppen in Beernem. Dit is telkens 30 minuten voor of na de Lokale trein. Deze trein wordt getrokken door twee krachtige locomotieven en komt soms tot 8 minuten voor zijn vertrektijd aan in Gent (komende van Brussel). Tijdens het weekend zou de eerste trein in Beernem aankomen om 05u15 richting Gent, wat een merkelijke verbetering zou zijn dan de huidige regeling. De eerste trein in Beernem vertrekt tijdens het weekend pas om 06u45.
  2. Een andere mogelijkheid is dat men Beernem, Landegem en Drongen integreert in het IC-aanbod. Er zijn namelijk vier IC-relaties tussen Brugge en Gent. Indien deze mogelijkheid aanvaard wordt, kan men zich de vraag stellen of de P-treinen 7001 (van 06u11) en 7002 (van 07u11) nog moeten rijden. Dat zou kostenbesparend en tegelijkertijd een betere dienstverlening kunnen zijn voor de reiziger. Deze P-treinen rijden dan niet meer door de Noord-Zuid verbinding te Brussel, wat de stiptheid enkel maar ten goede kan komen.

Motivatie

  • Een belangrijk aandeel van de reizigers heeft bestemming Aalter, Gent en Brussel.
  • Geen overstap meer tijdens de drukke spits van station van Gent-Sint-Pieters.
  • Kortere reistijd.
  • Minder autoverkeer richting Aalter.
  • Meer dan honderd stations met eenzelfde aantal of minder reizigers dan Beernem beschikken vandaag over minimaal twee verbindingen per uur.

Het merendeel van de reizigers heeft als bestemming Aalter (scholieren), Gent (studenten en werkenden) of Brussel. In Aalter kan men op hetzelfde perron overstappen van de Lokale trein op een IC-trein richting Gent-Brussel terwijl men in Gent-Sint-Pieters in volle drukte van aankomstperron twee naar vertrekperron tien of elf moet voor de aansluiting met de trein naar Brussel.

Het is bijzonder jammer dat steeds meer mensen uit de omgeving van Beernem, Oedelem, Sint-Joris, Sijsele, Hertsberge en Wingene, de wagen nemen richting Aalter om daar te trein te nemen. Deze evolutie staat haaks op het idee van openbaar vervoer en zorgt bovendien voor overlast in Aalter. Bovendien zou men nu ook een betalende parking bouwen aan het station van Aalter.

Er zijn op het Belgische Spoornet nogal wat stations die beter af zijn dan Beernem. In bijlage vindt U een lijst van 98 stations met eenzelfde aantal of minder reizigers dan Beernem die minimaal 2 verbindingen per uur hebben. Deze lijst toont aan dat de gevraagde aanpassingen helemaal niet uitzonderlijk zijn. Een voorbeeld uit de nabije omgeving: Tussen Kortrijk en Brugge rijden twee IC-treinen per uur. Beide stoppen in Zedelgem (568 reizigers) en in Ingelmunster (576 reizigers). Dezelfde aanpak kan perfect voor het station van Beernem.

 

BESLUIT

  1. Twee verbindingen met een tijdsverschil van 30 minuten.
  2. Een overstap in Aalter van de Lokale trein op een IC-trein.

Voor een drastische verhoging van het reizigerscomfort en een performant treinaanbod, zijn geen extra treinen nodig. Het transportplan moet alleen beter afgestemd worden op de gebruiker of op nieuwe klanten. Er rijden al voldoende treinen door onze gemeente. Enkel een IC-trein laten stoppen, is voldoende. Een verbeterde dienstverlening zal ongetwijfeld nieuwe reizigers aantrekken en tegelijk de groeiende verkeerstroom richting Aalter met de wagen omkeren.

Tot slot passen de voorgestelde aanpassingen perfect in het engagement van de NMBS inzake duurzaamheid. De voorstellen kosten bovendien bijna niks, maar hebben wel een grote meerwaarde voor de bevolking.

N-VA Beernem roept de NMBS op om haar voorstellen ten gronde te bekijken en door te voeren, en op deze manier ook uitvoering te geven aan haar eigen engagementen en doelstellingen. Daarnaast steken we ook de hand uit naar de andere politieke partijen, het gemeentebestuur, de vele verenigingen en in het bijzonder de jeugdverenigingen en jeugdraad om samen deze voorstellen en de Beernemse belangen te willen verdedigen bij de NMBS en de hogere overheden.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is