De belbushalte aan het Patershof: het volledige verhaal

Op 25 november 2019, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij, Senioren, Welzijn – OCMW

Een opmerkelijk bericht in Het Laatste Nieuws van 25/11/2019. Groen Beernem verklaart enthousiast dat er eindelijk een belbushalte komt aan het Patershof. Groen deed vijf jaar geleden dit  voorstel in de Beernemse gemeenteraad en pas nu is er eindelijk witte rook. Dat er eindelijk een halte komt aan het Woonzorgcentrum komt, is uiteraard mooi nieuws. Toch is het bericht in de krant zeer eenzijdig en vooral onvolledig.  Dat de belbushalte er na vijf jaar eindelijk komt,  komt voornamelijk door de verschillende tussenkomsten van Christine Stroobandt van de N-VA.  Sinds september 2019 drong zij verschillende keren aan bij De Lijn zelf om werk te maken van de belbushalte. Met succes!

Een chronologisch overzicht:

• Christine is regelmatig op bezoek in het Patershof. Zij kent als geen ander de problemen en bezorgdheden van de verschillende bewoners van dit woonzorgcentrum. Christine weet zo dat er verschillende patienten zij die de belbus willen gebruiken. Daarbij zijn er ook verschillende rolstoelgebruikers. Jammer genoeg slagen zij er niet om aan de dichtstbijzijnde bushalte te geraken. Ook het personeel van het WZC is vragende partij voor een belbushalte in het Patershof
  • Op 11/09/2019 stuurt Christine een eerste email naar De Lijn met de vraag om een belbus te voorzien in Patershof.
  • In de gemeenteraad van19/09/2019 doet Christine Stroobandt hetzelfde voorstel aan het gemeentebestuur.Burgemeester Sypré (CD&V) belooft dan om de vraag voor te stellen op het eerstvolgende overleg met De Lijn.
  • Op 25/09/2019 stuurt Christine een tweede mail naar De Lijn met de melding dat een bushokje aan het Patershof niet nodig is. Bewoners kunnen door de chauffeur opgehaald worden aan de inkomhal van het woonzorgcentrum.
  • Op 21/10/20189 stuurt Christine een derde mail naar de Lijn en stelt daarbij voor om met een testperiode te werken. Daarbij geeft Christine aan dat domein Patershof één geheel vormt met Mariawende.Indien een chauffeur stopt aan Mariawende rijdt die altijd door (wegens het eenrichtingsverkeer in de Rollebaanstraat) en keert dan terug via de Kasteeldreef (en dus via het Patershof). De chauffeur kan dus perfect stoppen aan het WZC. De Lijn kan volgens Christine in deze testperiode ook bekijkenwat de frequentie van aanvragen is om de belbus te gebruiken.
  • Op 5/11/2019 krijgt Christine antwoord terug van De Lijn dat zij bekijken om een halte te voorzien van de belbus aan Patershof. Verder meldt de Lijn dat dit wordt besproken in het eerstvolgende College van Burgemeester en Schepenen.

Het is dus nogal flauw dat Groen zich nu op de borst klopt en verwijst naar een voorstel van vijf jaar geleden. Het zou Groen Beernem en CD&V Beernem ook sieren dat zij correcte persberichten versturen naar de pers en op zijn minst vermelden dat de halte er komt dankzij de tussenkomsten van Christine Stroobandt. Groen Beernem stelt op haar eigen website trouwens dat ze voor een menselijke en eerlijke politiek gaat.  Tijd dus om deze woorden in daden om te zetten.