Christine Stroobandt pleit voor Cultuurmobiel!

Op 25 januari 2020, over deze onderwerpen: Welzijn – OCMW

Wie zich in Beernem moeilijk kan verplaatsen, kan gebruik maken van de Minder Mobiele Centrale. Vrijwilligers zorgen er met hun eigen wagen voor dat andere mensen de dokter kunnen bezoeken, op familiebezoek of naar de winkel gaan. Christine Stroobandt (N-VA) pleitte op de gemeenteraad  om de dienst uit te breiden voor  het bezoeken van culturele evenementen.  In sommige gemeentes bestaat dit al onder de naam van Cultuurmobiel. Daarnaast stelde  Christine voor om een campagne te lanceren voor het rekruteren van nieuwe vrijwilligers.

Mensen uit sociaal isolement halen

Wie lid wil  worden van de MMC, betaalt jaarlijks 10 euro per persoon of 15 euro per koppel. Stroobandt: “ Doel van de Centrale is om mensen uit hun sociaal isolement te halen. Vaak gaat het om oudere mensen, mensen met een handicap of mensen met een laag inkomen die geen wagen bezitten.  De meeste ritten worden gebruikt om boodschappen te doen, naar de kapper of de dokter te gaan of voor administratieve zaken naar het gemeentehuis. Met de N-VA willen wij de Centrale ook inschakelen om culturele activiteiten bij te wonen in OC De Kleine Beer. In verschillende gemeentes bestaat deze mogelijkheid al onder de naam Cultuurmobiel”.

Te weinig vrijwilligers

Volgens Christine Stroobandt heeft Cultuurmobiel alleen kans tot slagen wanneer  het probleem van een tekort aan vrijwilligers bij de MMC wordt opgelost. Stroobandt vroeg aan het gemeentebestuur om een rekruteringscampagne op te starten  zodat meer mensen zich melden als vrijwilliger bij de Minder Mobielen Centrale. “ Wie regelmatig culturele activiteiten bijwoont in het O.C. De Kleine Beer of op andere locaties,  lid of bestuurslid  van een vereniging is of wie graag iemand meeneemt naar een voorstelling, is van harte welkom om vrijwilliger te worden bij de MMC”, aldus Christine.