Betonvakken worden vervangen door asfalt

Op 10 mei 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken

De betonplaten van de drie grote verbindingswegen Beernemstraat/Scherpestraat, de Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat en de Hoornstraat zijn al jaren een bron van overlast. Ook de fietspaden zijn er in slechte toestand. Het gemeentebestuur wil deze drie verbindingsassen zo snel mogelijk aanpakken. Schepen van openbare werken Gijs Degrande (N-VA): “We willen de betonplaten en klinkers vervangen door asfalt en meteen ook de fietspaden verbeteren. Voor elke straat hebben we een plan van aanpak opgesteld en voorzien we de nodige middelen. Eindelijk komt er verandering voor de bewoners van deze straten."

Elk dossier is echter verschillend en moet een eigen procedure volgen. “Binnen elke procedure willen we de maximaal mogelijke stap vooruit zetten. In het ene dossier kunnen we dus sneller gaan, dan in het andere. Zo moeten we rekening houden met rioleringswerken langs de Beernemstraat/Scherpestraat en in de Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat. Waar geen riolering komt, vervangen we vervroegd de betonvakken op de rijweg en het fietspad. In de Hoornstraat zijn geen rioleringswerken gepland. Die kunnen we dus volledig vernieuwen.”

Beernemstraat/Scherpestraat

“In afwachting van het fietspad en de rioleringswerken –die ten vroegste kunnen starten in 2019- willen we de betonvakken en klinkers in Beernem en Oedelem waar geen riolering komt alvast aanpakken. Het gaat om het stuk vanaf het rond punt tot aan de bebouwde kom. In Oedelem gaat het om het stuk vanaf de Knesselarestraat tot aan de wegversmalling. De verkeersdrempels worden er weggenomen. De betonplaten en stroken met klinkers gaan er uit en worden vervangen door asfalt. Momenteel zijn we volop bezig met de technische uitwerking.”

Akkerstraat/Beverhoutsveldstraat

Hier zit de procedure voor de riolering nog in een beginfase. “Momenteel is het nog onduidelijk waar de  riolering zal komen. De aanvraag voor rioleringssubsidies werd ingediend. We verwachten dat het bovengemeentelijk aandeel dit jaar nog wordt goedgekeurd. Als gebeurd is, kunnen we een studiebureau aanstellen. De middelen voor de studiekosten hebben we alvast voorzien zodat de procedure snel kan verlopen.”

Hoornstraat

“In de Hoornstraat wordt geen riolering voorzien. Dus hier kunnen we snel gaan. De betonbaan en het fietspad vervangen we door asfalt. Kort gezegd, willen we de betonplaten verbrijzelen, bewapenen en asfalteren. Het fietspad willen we van de rijweg scheiden door een groenstrook.” Ook dit dossier wordt momenteel voorbereid. De middelen zijn alvast voorzien.

Kracht van verandering

“Indien het mogelijk was, namen we de drie verbindingswegen meteen integraal onder handen. We moeten echter rekening houden met verschillende procedures, afstemming met andere werken en dossiers, technische aspecten als fundering en rioleringstrajecten. Ook de hinder willen we tot een minimum beperken. Dat houdt ons niet tegen om waar mogelijk de toestand na al die jaren eindelijk te veranderen en te verbeteren,” besluit schepen Gijs Degrande.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is