Betere communicatie over zwerfkatten moet misverstanden vermijden

Op 29 september 2019

Het gemeentebestuur zal inwoners beter op de hoogte brengen van vangacties van zwerfkatten zodat eigenaars hun voorzorgen kunnen nemen. N-VA-raadslid Lien De Wispelaere vroeg op de laatste gemeenteraad naar de aanpak van zwerfkatten en pleitte voor een duidelijke communicatie naar de baasjes van katten. ‘De problemen met zwerfkatten zijn in Beernem niet te vergelijken met grotere steden en gemeenten. Toch werden vorig jaar 64 zwerfkatten gevangen. Daarvan kregen er 17 een nieuwe thuis via het Blauwe Kruis.’

Zwerfkattenplan

Omdat steden en gemeenten vaak te maken hebben met overlast door zwerfkatten werkte de Vlaamse Regering dit voorjaar een reeks maatregelen uit. Lien De Wispelaere: ‘Er kwamen strengere sterilisatieverplichtingen en gemeenten moeten een plan van aanpak uitwerken. Sinds 1 april 18 moeten lokale besturen in het kader van het zwerfkattenplan ook beschutting en voeder voorzien voor katten die na sterilisatie terug worden vrijgelaten. Ook Beernem beschikt over zo’n plan en werkt nauw samen met het Blauwe Kruis. Die goede samenwerking mag zeker beter in de kijker worden gezet en ook katteneigenaars kunnen nog beter worden geïnformeerd. Het is positief dat het bestuur inwoners beter zal informeren over vangacties. De volgende actie vindt overigens plaats begin oktober in de Lattenklieversstraat.’

Ben Weyts zorgt voor Beernemse schuilhokken

Omdat het zwerfkattenplan nog een extra verplichting is bovenop alle andere opdrachten, bood minister van dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) alle steden en gemeenten twee gratis schuilhokken aan met twee bijhorende infoborden. ‘Ook Beernem krijgt hierdoor twee extra schuilhokken. Nu wordt er gekeken hoe die het best ingezet kunnen worden.’