Beernemse tekenacademie in de steigers

Op 3 juni 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Jeugd, Sport & vrije tijd

De Academie voor Muziek, Woord en Dans breidt vanaf het schooljaar 2017 – 2018 wellicht uit met een Academie voor Beeldende Kunst. Beernem is vandaag al het grootste filiaal van de Muziekacademie van Aalter. Binnenkort komt er dus ook een filiaal van de Academie voor Beeldende Kunst van Maldegem ( KuMa). Schepen van onderwijs Jef Vansteenhuyse zet zijn schouders onder dit dossier: “Vandaag geldt nog altijd een stop voor de oprichting van tekenacademies. We kunnen echter duidelijk de nood aan een tekenacademie aantonen. Met een sterk dossier kunnen we gebruik maken van een uitzonderingsclausule voor ondersteuning van de Vlaamse overheid. De colleges van Beernem en van Maldegem gaven alvast groen licht.”

Het eerste jaar wordt de tekenopleiding niet gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs, maar komt dit ten laste van het gemeentebestuur. “Door het slim inzetten van de middelen in de muziekacademie kunnen we centen vrijmaken voor dit project. Het gemeentebestuur maakt zo een startbedrag van 10 000 EUR vrij voor de gediplomeerde lesgevers vanuit Kuma. Bedoeling is om te starten op twee locaties, zowel te Beernem als in Oedelem, om aan de vereiste aantal leerlingen te komen. Gedurende 6 jaar moeten er telkens 20 leerlingen bijkomen om de vereiste 120 leerlingennorm te halen. Dan pas krijgen we de definitieve erkenning van het filiaal van de Academie voor Beeldende Kunst.”

Op dezelfde manier kon Jef  al de lessen voor koperblazers naar de Beernemse muziekacademie halen. “Na de opstart twee jaar geleden wordt dit aanbod nu permanent. Ook de Techniekacademie is een succes. We starten in september terug met een 13-delige lessenreeks.