Beernemse stadsmonitor en Vlaamse belastingscijfers nieuwe wake-up-call voor gemeente Beernem

Op 2 februari 2024, over deze onderwerpen: Communicatie en Dienstverlening

Eind januari 2024 werden de nieuwste editie van de  Stadsmonitor gepubliceerd. “Uit de cijfers blijkt dat Beernem door zijn specifieke karakter als groene gemeente met veel open ruimte nog steeds over een pak troeven en sterke punten beschikt. Voor veel mensen is het nog altijd fijn wonen is in Beernem. Toch is de monitor tegelijk een wake-up-call voor het gemeentebestuur. Er zijn bijzonder veel punten waar de tevredenheid van de burger er sinds 2020  is op achteruit gegaan. Amper  34 % van de burgers heeft nog vertrouwen in het gemeentebestuur. Recent bleek ook nog eens dat slechts 5 van de 300 Vlaamse gemeenten de voorbije jaren de belastingen hebben verhoogd. Beernem was daar één van. De uitdaging voor de kiezer op 13 oktober 2024 word zo wel heel duidelijk: blijven aanmodderen of opnieuw de kentering inzetten met de N-VA”, vertelt fractieleider Gijs Degrande.

De stadsmonitor is de driejaarlijkse bevraging van het Agentschap Binnenlands Bestuur. In totaal werden 135.000 Vlamingen bevraagd. “Positief is dat 87 % van de burgers vindt dat er voldoende groen is, er met meer 80 % een sterke werkzaamheidsgraad is, dat de kansarmoede in Beernem met 4 % bijzonder laag ligt  en dat 85 % van de inwoners tevreden is over de buurt.  Ook het onveiligheidsgevoel is gedaald en dat verdient een flinke pluim voor politiezone het Houtsche”, stelt Gijs Degrande.

Toch is de monitor op veel vlakken een wake-up-call. Heel wat sterktes in Beernem komen onder druk. Zo ontsnapt ook Beernem niet aan de stijgende woningprijzen. Er zijn bovendien heel wat zaken waarop de tevredenheid er ten opzichte van 2020 aanzienlijk op achteruitging.

• Sportvoorzieningen -9%
  • Activiteiten senioren -13%
  • Activiteiten kinderen -14%
  • Jongerenvoorzieningen -17%
  • Communicatie bestuur -4%
  • Consultatie inwoners -6%
  • Vertrouwen in bestuur -7%
  • Voldoende parking -6%
  • Staat straten -8%
  • Geluksgevoel -9%
  • Tevredenheid kinderopvang -11%

“De Beernemse cijfers uit de stadsmonitor zijn een wake-up-call. We mogen niet toelaten dat deze tendens zich nog verder zet. Amper 34 % van de inwoners heeft nog vertrouwen in het gemeentebestuur. Dat is een daling met 7 %. In het Laatste Nieuws bleek recent ook dat de voorbije legislatuur slechts 5 van de 300 gemeenten hun belastingen hebben verhoogd. Beernem was daar één van. Ook dat zijn cijfers waar de N-VA allesbehalve vrolijk van wordt. Met onze partij willen we opnieuw de kentering inzetten”, besluit Gijs Degrande.