Beernemse bibliotheek pakt uit met een pop-up leestuin en mobiele ruilbib

Op 3 juli 2017

Deze zomer pakt de bibliotheek in Beernem uit met een pop-up leestuin. De ganse zomer kunnen bezoekers genieten van een boek of strip op een leuke leesplek in open lucht. De bib start ook met een mobiele ruilbib.

Buiten met een boek

Schepen van bibliotheek Gijs Degrande (N-VA) : ‘Tijdens de openingsuren van de bib kunnen onze bezoekers terecht in onze leestuin op het graspleintje aan de achterzijde van de bib. De leestuin is gemaakt uit leuke, zelfgemaakte terrasmeubeltjes en plantenbakken met bloemen en kruiden. Deze kruiden- en plantenbakken maken deel uit van de zomerzoektocht voor kinderen ‘Schatten van Vlieg’ dat dit jaar ‘geur’ als thema heeft. Met de leestuin compenseren we ook het tijdelijke plaatsgebrek door de verbouwingen aan de bibliotheek.’ De pop-upleestuin zal open zijn van 01 juli t.e.m. 31 augustus.

Ruilbib op toer

‘De bibliotheek start vanaf deze zomer ook met een mobiele ruilbibliotheek. Een ruilbibliotheek is een kastje waar mensen boeken die ze gelezen hebben en niet meer willen houden, kunnen achterlaten, en eventueel wisselen met een ander boek,’ aldus schepen Gijs Degrande. ‘In Bulskampveld is er al een ruilbibliotheek aanwezig die zeer populair is, maar deze kan niet verplaatst worden. Een mobiele ruilbib kunnen we nu flexibel inzetten op verschillende plaatsen. Het is ook een fijne manier om promotie te maken en om aan leesbevordering te doen. De ruilbib zal enkele weken op een locatie staan en vervolgens verhuizen naar een nieuwe plek.  Deze zomer is de ruilbib alvast te vinden op Zomerbarak Trefhof en tijdens de speelpleinwerking. In de winterperiodes kan de ruilbib bijvoorbeeld naar het jeugdhuis, zwembad of het dienstencentrum voor senioren. Alle ideeën zijn welkom.’