Beernemse bib pakt uit met kinderboekenfestival tijdens Jeugdboekenweek

Op 25 februari 2016, over deze onderwerpen: Bibliotheek

Eén maand lang staat de Beernemse bibliotheek in het teken van de jongste lezers. Ook dit jaar pakt de bibliotheek uit met een heus kinderboekenfestival. Schepen van bibliotheek en jeugd Gijs Degrande (N-VA) is enthousiast : “De komende weken organiseren we een heleboel activiteiten die de kinderen leesplezier moeten bijbrengen. Ons bib-team heeft ook dit jaar een boeiend pakket uitgewerkt boordvol leuke spelmomenten en boeiende auteurslezingen. Het programma ziet er in elk geval veelbelovend uit.”

De Vlaamse Jeugdboekenweek loopt officieel van 5 tot 20 maart. “Om alle Beernemse scholen te kunnen laten deelnemen, starten we dit jaar iets vroeger. Vanaf 22 februari ontvangen we de eerste lezertjes in onze bib. Tijdens een rondleiding of een spel leren kinderen uit zowel de kleuterklas als de lagere school de bibliotheek beter kennen. Andere dan weer zoals de leerlingen van de eerste graad van het middelbaar krijgen een auteur op bezoek in de klas. De derde kleuterklas trakteren we op een toneelstuk in OC De Kleine Beer.”

Dit jaar is het thema ‘Weg van de stad’. “We laten de kinderen nadenken over wonen in steden, dorpen en landen. Moeilijke woorden vertalen we in leuke spelmomenten en boeiende auteurslezingen. De bibliotheek wist opnieuw ronkende namen te strikken. Dit jaar krijgen onze kinderen de mogelijkheid om auteurs als Do Van Ranst, Siska Goeminne, Jan De Kinder, Patricia David, Kristien Dieltiens en Jef Aerts te leren kennen.”

Het programma loont meer dan de moeite. Schepen Gijs Degrande : “Lezen is niet alleen leuk en gezellig maar ook bijzonder belangrijk. Kinderen leren bij, ze leren nieuwe woorden kennen en hoe de wereld in elkaar zit. Lezen prikkelt de fantasie en kan interesses aanwakkeren. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat we kinderen stimuleren om te lezen en hen onze bibliotheek leren kennen. Dat we met zo’n programma kunnen uitpakken, is fantastisch. Onze medewerkers hebben zichzelf weer overtroffen.”