Beernem zwaait Sint uit op Plechtige Uittrede

Op 14 november 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Jeugd, Senioren, Toerisme

Op 6 december neemt Beernem afscheid van Sinterklaas en Zwarte Piet tijdens een Plechtige Uittrede in de Beernemse jachthaven. Schepen van jeugd Gijs Degrande (N-VA) ziet een nieuwe traditie : ‘Ook dit jaar is Beernem de allerlaatste stop van de Sint, voordat hij met de boot voor een jaartje terug naar Spanje vertrekt. We zwaaien de Sint en zijn gevolg uit op een Plechtige Uittrede. In 2015 was Beernem de eerste gemeente in Vlaanderen die een Uittrede organiseerde. Ook dit jaar ziet het ernaar uit dat Beernem de enige gemeente is die de Sint uitzwaait. Kortom, een nieuwe traditie én primeur voor Beernem en Vlaanderen.’ De Uittrede is een organisatie van het gemeentebestuur in samenwerking met Major Pete Events en verschillende Beernemse verenigingen en jeugdverenigingen.

De Sint komt aan in Antwerpen en vertrekt in Beernem.

Door ligging aan het kanaal en de prachtige jachthaven leek het Hoofdpiet en Speelpiet een prima idee om na hun verblijf in Vlaanderen in Beernem het water op te gaan. Jeugdschepen Gijs: ‘In Beernem willen we de Sint en zijn gevolg een uitgeleide doen, nog een laatste keer met onze vlagjes zwaaien, nog eens ‘dank u’ zeggen voor alle lekkers en alle speelgoed en nog één maal meebrullen wanneer de harmonie ‘Dag Sinterklaasje’ speelt.’

Stoet naar de jachthaven

We verwachten jong en oud vanaf 13u30 op het gemeenteplein waar Sint en zijn vijfentwintig traditionele Zwarte Pieten tegen 14.00u zullen aankomen. De Sint en zijn Pieten trakteren ons daarna op een leuke show, die start tussen 14.00u en 14.30u. Nadat de Pieten hun laatste liedje hebben gezongen trekt de Sint op zijn trouwe paard “Slecht Weer Vandaag” naar de jachthaven. Alle kinderen en (groot)ouders volgen hem in een grote sfeervolle stoet over de fietsbrug. Omstreeks 16u zwaaien we de Sint definitief uit en zet de goede man vanaf de jachthaven koers richting kust waar de Stoomboot hem ligt op te wachten, klaar voor het vertrek naar Spanje.

Mooie nieuwe traditie

Het organiseren van een Plechtige Uittrede, een officieel uitwuifmoment, is binnen de lange rij van Sinterklaastradities een relatief nieuw fenomeen. Het is sinds begin 21ste eeuw een jaarlijks weerkerend evenement in enkele Nederlandse gemeenten. ‘Beernem had in 2015 de eer de allereerste Vlaamse gemeente te zijn die een dergelijk evenement op poten zet. Daar zijn we best trots op. Sinterklaas is niet alleen één van de oudste maar ongetwijfeld ook één van onze mooiste Vlaamse tradities. Er zijn weinig tradities die jaar na jaar, en dat al decennia lang, zo sterk leven, en dat niet alleen bij de jongsten onder ons. Jaarlijks kijken kinderen vol verwondering, een beetje bevreesd maar tegelijk gelukzalig, uit naar de komst van Sint en Piet. Ook als ouder en grootouder is het genieten van die leuke periode. Die warme tradities moeten we koesteren,’ besluit schepen van jeugd en cultuur Gijs Degrande.

De wijzigingen worden kort op voorhand gecommuniceerd via www.beernem.be/sinterklaas. Op deze pagina kan je ook alle andere nieuws over de Sint lezen en ook nadien de foto’s raadplegen.