Beernem allesbehalve klaar om energiecrisis aan te pakken

Op 10 november 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting
Beernem allesbehalve klaar om energiecrisis aan te pakken

Het gemeentebestuur van Beernem was niet klaar om de gestegen energieprijzen op een degelijke manier aan te pakken.  Dat bleek opnieuw tijdens de gemeenteraad van 20 oktober 2022 uit het antwoord van het gemeentebestuur op een vraag van raadslid Arthur Mortier. “Heel wat gemeentes investeerden de voorbije maanden in extra zonnepanelen of  zorgden voor de renovatie van energieverslindende gebouwen.  In Beernem is dat nog altijd niet gebeurd en het is ook niet duidelijk of dat ook snel zal gebeuren. De N-VA doet de oproep om dringend bij te schakelen en de nodige centen hiervoor vrij te maken. Want tot op heden hebben CD&V, Groen en Vooruit die nog altijd niet voorzien in hun begroting”, stelt raadslid Arthur Mortier.

De energiecrisis hakt ook in Beernem stevig in op de financiën van de gemeente.  Arthur Mortier  kaartte de problematiek daarom aan op de gemeenteraden van 28 april 2022, 15 september 2022 en 20 oktober 2022. “Uiteindelijk werkte het gemeentebestuur toch minimaal actieplan uit.  Zo worden enkel minder geïsoleerde gebouwen deze winter niet verwarmd en worden de meest energiezuinige gebouwen zoveel mogelijk gebruikt. Verenigingen die hierdoor worden getroffen, krijgen een alternatief in andere gebouwen. Het gaat om de Nooddle, Kleuterweelde, een deel van de Bargelaan, de loods van het fort en de jeugdlokalen van Oranje en de Chiro. Ook de sportzalen worden verwarmd tot slechts 16 graden”, verduidelijkt raadslid Arthur Mortier.

Aanpak bevestigt analyse IDEA-Consult

Of de maatregelen zullen helpen om de energiefactuur van de gemeente te beperken, zal voor een groot deel afhangen van controle en sensibilisering. “Toch blijven we met de N-VA op onze honger zitten. Heel wat andere gemeenten plaatsen intussen extra zonnepanelen of renoveren gemeentelijke gebouwen. In Beernem is men die beide opties nog altijd aan het onderzoeken.  Vorig jaar concludeerde het onafhankelijke onderzoeksrapport IDEA CONSULT al dat de gemeente Beernem geen proactief patrimoniumbeheer heeft en dat de vraag zich stelde of er nog bijkomende ruimte was voor investeringen. De huidige aanpak van de energiecrisis door CD&V, Groen en Vooruit bevestigt opnieuw deze analyse”, besluit Mortier.