Actieplan versterkt Oedelemse dorpskern

Op 8 april 2016, over deze onderwerpen: Bibliotheek, Cultuur, Erfgoed, Parken en openbaar groen, Toerisme

Met de opwaardering en de aanleg van een nieuw kasseipad op de begraafplaats Sint-Lambertus, het voorzien van bomen op het marktplein van Oedelem en de start van de renovatiewerken aan het Schepenhuys komt het actieplan voor de kernversterking van Oedelem nu echt op kruissnelheid. Eerste schepen Gijs Degrande (N-VA) wil met verschillende maatregelen de dorpskern van Oedelem versterken en bijdragen tot een leefbare en aangenamere gemeente.

Een aantrekkelijke dorpskern zorgt voor meer dynamiek en is belangrijk voor een bloeiend gemeenschapsleven. “Om onze gemeente levendig te houden, moeten we blijven investeren in onze dorpskernen,” aldus schepen Gijs Degrande. “Over de heraanleg van het Oedelemse marktplein kan veel gezegd worden. Die keuzes zijn echter in het verleden gemaakt. Ik  wil vooruit kijken en investeer daarom met dit  actieplan in de toekomst van onze dorpskern in Oedelem.”

Dorpspark

Naast de totaalrenovatie van het Schepenhuys is er  de opwaardering van de begraafplaats.  “Midden in het centrum van Oedelem willen we een aangename en groene ruimte creëren. De gemeenteraad van maart keurde het voorstel goed om een nieuw pad in granietkassei aan te leggen die het kerkplein verbindt met de parking aan de Oudezakstraat en met Nieuwendorpe. De materiaalkeuze past bij de erfgoedrijke locatie en zorgt dat fietsen en wandelen veilig kan gebeuren. Daarnaast wordt de rode steenslag vervangen door vaste planten en gras en draineren we de waterzieke grond. Ondertussen werden ook heel wat karakteristieke ijzeren kruisen teruggeplaatst.”

Groen op de markt

Ook op het marktplein zelf komt er groen en bloemen bij. “De vraag naar een groene toets op de markt is groot. Het bleek niet evident om dat op een goede en duurzame manier te kunnen realiseren : de fontein is gevoelig voor planten, vaste plantvakken zorgen voor hinder bij de kermis en andere evenementen en de aanleg ervan is duur en heeft kans op schade aan de natuursteen. Na lang zoeken vonden we de oplossing in stevige, verplaatsbare boombakken. Het is de bedoeling om ook de bakken zelf te beplanten en te bebloemen. In de winter kunnen we misschien zelfs kerstverlichting voorzien. Verder wordt ook verlichting voorzien aan het standbeeld van Jef Claerhout zodat het unieke kunstwerk ook ’s avonds goed tot zijn recht komt.”

Leven op het plein

Naast de verschillende maatregelen op vlak van infrastructuur passen ook impulsen in het gemeenschapsleven in het actieplan. “Het samenbrengen van de bibliotheekwerking met de toeristische dienst, de ondergrondse exporuimte en de polyvalente ruimte voor socio-culturele activiteiten in het Schepenhuys moet het dorpscentrum van Oedelem leven inblazen. We investeren ook bewust in evenementen als Bunkerrock en ondersteunen de uitzending van de voetbalwedstrijden van de Rode Duivels. Ik hoop dat we hiermee een positieve dynamiek op gang brengen. Gemeenschapsvorming is een rode draad doorheen het beleid van de N-VA.”