Aanpassing Beernemse meerjarenplan opnieuw zonder belastingverhoging!

Op 16 december 2017, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

Op de gemeenteraad van  14 december 2017 stelde Schepen van Financiën Jef Vansteenhuyse (N-VA) de aanpassing van het meerjarenplan (MJPA) voor.  Opnieuw blijven de gemeentebelastingen onveranderd en komt er geen belastingverhoging.  De bestuurscoalitie houdt zich daarbij aan de belofte die aan het begin van de legislatuur in 2013 werd gemaakt. Bovendien daalt in deze bestuursperiode  de schuldgraad van de gemeente en zijn er een ongezien aantal nieuwe investeringen.

Aanpassing

De federale taxshift werd al in de vorige aanpassing van de MJPA opgenomen.  Voor de nieuwe aanpassing zijn er volgens Schepen Jef Vansteenhuyse vier redenen: “Ten eerste zijn er enkele dossiers die extra budget vereisen zoals  bv. de verbouwing van het Huis van het Kind, de herinrichting van het Bargepark, de aankoop van het kunstwerk voor de markt van Oedelem, de aanpassing van Kleuterweelde en de kosten voor het organiseren van de verkiezingen in 2018 en zo meer.  Een tweede reden is  de aanwerving van bijkomend personeel.  Binnenkort komen er in Beernem een deskundige groen en een beleidscoördinator bij.  Ten derde zijn er een aantal nieuwe dossiers zoals de verbouwing en herstelling van de Sint-Lambertuskerk, een nieuw fietspad in de Wellingstraat alsook in de Beverhoutsveldstraat en de Akkerstraat. Ook zijn er de grote rioleringswerken in Zuiddamme en tussen Beernem-dorp en Den Doorn samen met de Lijsterhoek.  Ten vierde is er de verlenging van het meerjarenplan met 1 jaar tot 2020”.

Geen lijken uit de kast

De Vlaamse Regering  verplicht elk gemeentebestuur om dossiers die voor volgende legislatuur zijn voorzien, nu al op te nemen in de meerjarenplanning.   Beernem doet dat en geeft daarmee  volledige transparantie voor de komende legislatuur. De nieuwe bestuursploeg zal in 2019 dus niet geconfronteerd worden met oude lijken die uit de kast vallen, een praktijk die voorheen wel schering en inslag was.

Quid gemeentelijk schuld?

De coalitie N-VA – CD&V startte in 2013 met een globale schuld van 13 miljoen euro na aftrek van de reserves. Vansteenhuyse: “ Hierbij zijn alle schulden gerekend van de gemeente, het OCMW en het tekort op de oude buitengewone begroting.  Ook de schuld aan Farys voor de bouw van sporthal Drogenbrood is hierbij gerekend.  Als we opnieuw alle schulden van gemeente en OCMW samenbrengen, komen we op het einde van de legislatuur uit op 14,5 miljoen euro.  We schuiven hierbij geen enkele uitgave door naar de volgende legislatuur zoals vroeger wel gebeurde.  Daarbij schrijven we ook een bijkomende lening uit van vier miljoen euro uit om alle toekomstige verplichtingen na te komen”.

Nog volgens Vansteenhuyse stond in 2013 tegenover 13 miljoen euro schuld een belastingsontvangst van 8,2 miljoen euro per jaar.  In 2020 zal tegenover de schuld van 14,5 miljoen de ontvangst van 10,2 miljoen euro belastingen staan . De schuldgraad van de gemeente neemt zo af van 1,58 tot 1,42.

Bewust foutieve info

De oppositie beweerde dat Beernem er slechter aan toe is door het beleid van verandering.  De gemeente zou  armer worden door de aanpassing van het meerjarenplan, de schuldenlast zou verdrievoudigd zijn, er worden geen reserves opgebouwd en patrimonium wordt verkocht om de  begroting rond te krijgen.  Er zou zelfs teveel geïnvesteerd worden.  Geen van deze beweringen klopt.

Jef Vansteenhuyse: “ De oppositie neemt slechts één van de schulden in rekening, namelijk de gemeentelijke leningen van 3,8 miljoen euro. Zo geeft men bewuste foutieve info aan de bevolking.  De verkoop van de pastoriewoningen en van de Boeie waren al in 2013 voorzien en zijn dus niet nieuw.  Bovendien zijn er deze legislatuur een ongezien aantal nieuwe investeringen en  komt er heel wat nieuw  patrimonium bij. Zo is er op Drogenbrood de atletiekpiste, de nieuwe fuif- en turnzaal De Boest en de nieuwe voetbalaccommodatie voor VVC Beernem.   De bibliotheek en gemeentehuis wordt gevoelig uitgebreid en ook het Schepenhuys werd volledig vernieuwd. In Sint-Joris werd zaal Sinjo overgenomen en volledig gerenoveerd.  Daarnaast zijn er nieuwe  jeugdlokalen voor de Scouts, Chiro Sint-Joris en Chiro Oostveld. En tenslotte zijn er ook de begraafparken die omgetoverd werden tot groene begraafplaatsen.  Er zijn de nieuwe fietspaden in de  Bruggestraat en Sijselestraat en de vernieuwing van de volledige rijweg en fietspad in de Hoornstraat en Schipperstraat. De bevolking is dus niet armer geworden, integendeel.  Zij hebben veel meer aan de nieuwe gebouwen en infrastructuur dan aan de oude pastoriewoningen of de fel verouderde Boeie”