Wouter De Corte vraagt aandacht voor verkeersveiligheid in Beernem

Op 22 oktober 2014

Volgens raadslid Wouter De Corte (N-VA) kan het  voor buitenstaanders  lijken alsof Beernem weinig doet om de verkeersveiligheid te verhogen.  Wouter De Corte: “ Zo was er tijdens de gemeenteraadszitting van september 2014 het antwoord van Schepen van Mobiliteit Jos Sypré op een vraag  ivm de doortochtvernieuwing van de Parkstraat.  Daaruit bleek dat de Administratie Wegen en Verkeer voor deze doortocht geen hoge prioriteit geeft aan kleine of iets grotere ingrepen die de verkeersveiligheid bevorderen.  Daarnaast worden eventuele nieuwe maatregelen, zoals de algemene invoering van 70 km/u op alle gemeentewegen buiten de bebouwde kom, die wel door de gemeente kunnen worden genomen, pas overwogen bij de bespreking van het mobiliteitsplan volgend jaar”.

Raadslid De Corte  vroeg daarom tijdens de gemeenteraad van oktober 2014 aan het gemeentebestuur een overzicht van concrete maatregelen die Beernem plant om de verkeersveiligheid op korte termijn  te verhogen.  Schepen van Mobiliteit Jos Sypré (CD&V) antwoordde  dat het uitgangspunt van de algemene invoering  van 70km/u het verhogen van de verkeersveiligheid is door de snelheid te verlagen.  Sypré: “  Eenduidigheid is hierbij belangrijk,  een integrale invoer van de zone 70 zou eigenlijk op Vlaams niveau moeten geregeld worden. Het advies van de gemeentelijke verkeerscommissie is dan ook om een zo groot mogelijk gebied af te bakenen waarin een 70km/u snelheidsbeperking buiten de bebouwde kom op de gemeentewegen zal gelden.  De burgemeester zal hiervoor in een eerste fase initiatief nemen bij  de burgemeesters van Zedelgem en Oostkamp opdat het voorstel in de hele politiezone ’t Houtsche wordt uitgewerkt.  In een volgende fase wordt het concept dan afgetoetst tijdens een burgemeestersoverleg van de ruimere regio”.

Schepen Sypré gaf tijdens de raadszitting vervolgens een overzicht van de ingrepen die de gemeente op korte termijn uitgestippeld heeft  om de verkeersveiligheid in Beernem te bevorderen.  “ Eerst en vooral gaat het om de uitvoering van lopende dossiers zoals de uitbreiding  van zone 30,  de vernieuwing Vullaertstraat en de aanleg van enkele fietspaden.  Langs  gewestwegen kan de gemeente  niet zelf beslissen maar enkel adviseren, overleggen en waar mogelijk druk zetten bij de Administratie Wegen en Verkeer.  Voor grote werken zijn er weinig kredieten, voor aanpak kleinere mobiliteitsproblemen  zijn die er wel via een Goedkeuringsprocedure in de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid.  Concreet gaat het onder meer over de fietsoversteek ter hoogte van Stationsstraat, rateltikkers aan lichten Sint-Andreaslaan en het kruispunt van de Sint-Jorisstraat en de Miseriestraat”.

Raadslid De Corte toonde zich verheugd met het initiatief van de burgemeester en hoopt op een snelle doorbraak in dit dossier. De Corte: “  Beernem kan  hierin een voortrekkersrol spelen , verkeersveiligheid is  een thema dat iedereen aanbelangt.   Verder zijn de inspanningen van het bestuur op het vlak van verkeersveiligheid  ruim maar moeten we onze noden blijven aankaarten bij de hogere overheid. Er zijn wellicht objectief gevaarlijker wegen binnen de provincie, maar dit betekent niet dat de situatie in Beernem daarom al optimaal is.  Ik blijf alvast de verkeersveiligheid en mobiliteit op de voet volgen”.