Workshop E-commerce voor Beernemse ondernemers

Op 20 november 2015, over deze onderwerpen: Lokale economie

Begin november 2015 startte Minister van Werk Philippe Muyters in samenwerking met UNIZO de nationale campagne “ Het Internet. Ook Uw Zaak”.  De campagne wil iedere handelaar stimuleren om ook werk te maken van zijn of haar online activiteiten.  Ook Barbara Vandenbrande, de Beernemse N-VA-schepen van Lokale Economie wil in het online-verhaal niet achterwege blijven.  De gemeente Beernem  organiseert daarom de komende weken een workshop waarin lokale handelaars kennis maken met verschillende facetten rond e-commerce.   Deze workshop is het begin van een hele reeks acties die deel uitmaken van het Commercieel Strategisch Plan voor de Beernemse detailhandel.

Sceptische houding begrijpelijk

Heel wat handelaars zijn vooralsnog terughoudend tegenover het E-commerce-verhaal.  “Begrijpelijk”, aldus  Schepen van Lokale Economie Barbara Vandenbrande.  “ Het is niet evident om als kleine zelfstandige een webshop te openen.  Wat brengen de investeringen van een webshop op? Hoeveel tijd moet een handelaar daarin investeren? Als zelfs grote spelers  in het begin  verlies draaien is een weigerachtige houding normaal. Ook rond duurzaamheid rijzen er heel wat vragen.   Zo zijn er de mogelijke files tengevolgvan de koeriers die pakjes aan huis leveren. Daarnaast vloeit er geld uit onze economie naar buitenlandse webshops en gaan er mogelijk  jobs bij ons verloren”.

Inhaalbeweging nodig

Volgens N-VA-schepen Vandenbrande klopt het dat heel wat andere landen een pak verder staan dan ons   in het online-verhaal maar dat is ook niet toevallig.   Vandenbrande: “ In Vlaanderen hebben wij nog altijd ons fijnmazig web van kleine, onafhankelijke winkeliers met een divers aanbod en zijn er levendige dorpskernen.  In andere landen zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland is er geen ondersteuning van de kleinhandel en zijn er heel wat  slaapdorpen en grote winkelcentra met eenheidsworst.  De nood aan online shops bij ons is daardoor minder groot dan in onze buurlanden. Toch mogen we  de online boot niet missen en is een inhaalbeweging nodig.  Lokale ondernemers mogen niet ter plaatse blijven trappelen en moeten durven investeren in innovatie.  Ik geloof zeer sterk in een én-én verhaal waarbij handelaars zowel fysiek als online aanwezig zijn.  Drie vierde van de consumenten informeren zich trouwens eerst online vooraleer ze een aankoop doen”.

E-commerce voor lokale handelaars in Beernem

Nadat de tweede BIZZ-avond in het teken stond van sociale media organiseert Beernem in navolging van de nationale campagne een eigen workshop.  Via “E-commerce voor lokale handelaars in Beernem”  krijgt men de kans om kennis te maken met verschillende facetten rond online-ondernemen. Er is een module “Hoe start ik met een webshop?” en een module  “Hoe wordt mijn webwinkel winstgevend ?”.  Dit alles gaat door door in OC Kleine Beer op 25 november, 2 december, 9 december en 16 december.  De workshop start telkens om 19 uur en eindigt om 22u. De deelnameprijs bedraagt 25.00 €.  De plaatsen zijn beperkt tot 15 personen.  Inschrijven kan via lokale.economie@ beernem.be.

Commercieel Strategisch Plan

De workshop rond E-commerce is slechts  het startschot van een hele reeks acties die gepland staan in  kader van het Commercieel Strategisch  Plan voor de detailhandel.  De komende vier jaar investeert de gemeente Beernem hierbij maar liefst  € 256.000.  Volgende  acties zijn onderdeel van het plan:  de gemeentelijke cadeaubon,  het tweejaarlijkse  magazine over het economisch weefsel van Beernem,  de creatie van  een logo “winkelen in Beernem”,  een website, banners en kernafbakening.  Iedere Beernemse handelaar wordt uitgenodigd voor verdere afspraken  op donderdag 3 december om 20u. in de cafetaria van  sporthal Drogenbrood.

Contactpersoon:

Barbara Vandenbrande

Schepen van Lokale Economie

Barbara.vandenbrande [at] beernem.be ()