U bent hier
Werken fietspad Bruggestraat op schema
De werken aan het fietspad in de Bruggestraat schieten goed op. De herinrichting van de bushalte ter hoogte van het LTI is klaar en de komende weken wordt de nieuwe fietsverbinding tussen het LTI en het Vliegend Paard aangelegd. “Na nieuwjaar schakelen we een versnelling hoger en wordt zelfs op twee plaatsen tegelijk gewerkt,” licht schepen van openbare werken Gijs Degrande (N-VA) toe.
“De bushalte aan het LTI is zo goed als klaar. Er werd een middengeleider aangelegd en het fietspad ligt er. De eerste fase van het rond punt aan het Vliegend Paard loopt ook volop. De riolering is er nagenoeg geplaatst en nu worden de nutsleidingen gelegd. Na nieuwjaar kunnen we met de bovenbouw starten. De start van de tweede fase zal afhangen van de weersomstandigheden.”
Vanaf maandag 27 november starten de werken tussen het LTI en het Vliegend Paard. “De bestaande openbare verlichting verwijderen we zodat we het nieuwe fietspad kunnen aanleggen. Vervolgens breken we het huidige fietspad op en plaatsen we de nieuwe openbare verlichting. Er zal dus een korte periode zonder openbare verlichting zijn. Daarom zullen we het fietspad aanduiden met extra oranje knipperlichten,” aldus schepen Degrande : “Tegelijk nemen we de herinrichting van het Maandagse mee. Daar komt één weg voor autoverkeer, haaks op de Bruggestraat wat de verkeersveiligheid verhoogt. Ook komt er een veilige fietsaansluiting op het nieuwe fietspad gebeuren. Als alles volgens plan verloopt, zijn deze werken klaar tegen het bouwverlof in de Kerstperiode.”
“De komende weken voeren we ook voorbereidende werken uit op het traject tussen het LTI en Assebroek en het traject tussen het Vliegend Paard en de bebouwde kom van Oedelem. Door de werfzone vrij te maken, kunnen we -als het weer meezit- vanaf nieuwjaar meteen starten met de aanleg van het nieuwe fietspad en riolering. Het volledige traject tussen het LTI en Assebroek zal ook worden geasfalteerd. Tussen het Vliegend Paard en de bebouwde kom van Oedelem zullen de nutsmaatschappijen voorbereidende werken uitvoeren. Hierbij zal, waar noodzakelijk, gewerkt worden met verkeerslichten. De bewoners die hinder kunnen ondervinden van deze werken zullen door de nutsmaatschappijen geïnformeerd worden.”
Vanaf nieuwjaar wordt op twee plaatsen tegelijk gewerkt. “In januari kunnen we een versnelling hoger schakelen. Door met twee ploegen tegelijk te werken, hopen we zeker de vooropgestelde timing te halen. Misschien kunnen we zelfs de doorlooptijd en dus de duur van de hinder inkorten. Veel hangt uiteraard af van de weersomstandigheden. De werken schieten in elk geval goed op,” besluit Gijs Degrande.