Werken aan Beernem - Waar wordt gewerkt in het najaar 2015?

Op 1 oktober 2015, over deze onderwerpen: Openbare werken

De komende maanden wordt er stevig doorgewerkt in Beernem. Enkele grote openbare werken zijn in een eindfase beland en een aantal nieuwe worden opgestart. Ook verschillende kleinere dossiers en onderhoudswerken worden dit jaar uitgevoerd. Schepen van openbare werken Gijs Degrande (N-VA) geeft een overzicht voor de tweede helft van 2015.

Grote projecten ronden af en starten op

De werken in de Bruggestraat zijn in een eindfase beland. “Het deel tussen het rond punt ter hoogte van het Vliegend Paard en Oedelem is zo goed als klaar. In het tweede deel vanaf het rond punt tot aan Assebroek wordt het fietspad afgewerkt. De laatste verhardingen zoals opritten en plantvakken worden aangelegd en ook de werken aan nutsleidingen lopen volop. Daarna volgt de bovenbouw van het fietspad en de toplaag in asfalt op het fietspad,” licht Gijs Degrande toe.

Elf jaar na de eerste beslissing is het nieuwe fietspad bijna een feit. “Het druk gebruikte fietspad betekent een forse verbetering voor het comfort en vooral voor de veiligheid van de fietser. Deze complexe openbare werken zijn één van de grootste projecten van de voorbije jaren in onze gemeente waarbij heel wat partners betrokken waren. Het resultaat mag zeker gezien worden. Onder voorbehoud van goede weersomstandigheden zou het volledige fietspad eind 2015 klaar moeten zijn.”

Begin september worden ook de rioleringswerken in de Ruweschuurstraat aangevat. Volgens de schepen van openbare werken gaat het niet alleen budgettair om een groot project: “Ook het traject en de duur zijn aanzienlijk. De projectzone loopt van de Tinhoutstraat over de ganse Ruweschuurstraat tot in de Hoogstraat, goed voor een hondertal woningen waarvan het afvalwater wordt gezuiverd.  In de werken zitten twee opvallende aanpassingen: de kruising met de Hoogstraat wordt ingesnoerd en in de Tinhoutstraat komt een wegversmalling.” Vermoedelijk zullen de werken anderhalf jaar duren en dat gespreid over een zestal grote fasen. Op een inwonersvergadering werd in gegaan op de vragen van de bewoners.

Dorpskernvernieuwing

Sinds eind augustus zijn de verfraaiingswerken lopende in de Bloemendalestraat. Vanaf het marktplein tot aan het jeugdhuis worden aan beide zijden van de straat voetpaden gelegd en het wegdek wordt volledig vernieuwd. “Vaste parkeervakken maken een einde aan het wisselend parkeren en de nutsleidingen worden er eindelijk ondergronds gebracht. Het zogenaamde ‘Stil Ende’ van de Bloemendalestraat wordt zo een fraaie dorpstraat die bovendien een pak veiliger wordt met brede voetpaden en voldoende parking. Onder normale omstandigheden zijn de werken klaar midden november.”

Onderhoudswerken

De komende maanden zetten we het onderhoudsprogramma voor wegen en voetpaden verder. “De Hooiestraat krijgt een nieuwe asfalteringslaag. De werken aan het derde en vierde spoor hebben het wegdek er zwaar toegetakeld,” aldus schepen Degrande: “Verder wordt het fietspad langs Vaart-Noord doorgetrokken onder de brug tot de aansluiting met de Legeweg.  Zo moeten fietsers niet langer oversteken op het kruispunt met de Bloemendalestraat en de aanrijwegen naar de Parkstraat. Deze werken starten in de loop van oktober. In de Reigerlostraat vervolgens werden de voetpaden in combinatie met de rioleringswerken vernieuwd. Eens de voetpaden volledig klaar zijn, volgen de werken aan het pompstation. De weinig gebruikte voetpaden in het verste deel zijn in slechte staat en worden opgebroken. Dit najaar gaan we ook de voetpaden in de Meulestraat onder handen nemen. Daar komen geen nieuw voetpaden maar de talrijke verzakkingen worden er weggewerkt. Voor de vele voetgangers en in het bijzonder de bewoners van Ter Muiden een goede zaak. Ook in de Sint-Jorisstraat in Beernem voeren we dringende herstellingswerken uit.”

Werken op stapel

“In het voorjaar van 2016 zetten we onze inspanningen verder om het openbaar domein op te waarderen,” vertelt Gijs Degrande: “Op de agenda van de gemeenteraad van september stond de goedkeuring van de vernieuwing van ’t Hof in Sint-Joris. De wijk krijgt nieuwe opritten, voetpaden worden vernieuwd en het openbaar groen wordt opnieuw aangelegd. In de eerste maanden van 2016 komen de werken in de Ruweschuurstraat op kruissnelheid en krijgt de Heirweg een nieuwe asfaltlaag. Voor het komend voorjaar worden nog enkele nieuwe voetpadendossiers en vernieuwing van woonstraten voorbereid. Ook de renovatie van de Vullaertstraat en de aanleg van het fietspad in de Sijselestraat zitten in de pijplijn.”

Openbare werken zijn niet altijd leuk en zeker bij grote werken is hinder onvermijdelijk, besluit Degrande: “We doen er alles aan om de duur van de werken en dus ook de hinder te beperken. Veel hangt echter af van het goed weer, geen vanzelfsprekendheid meer tegenwoordig. Belangrijk is dat we het resultaat voor ogen houden. En dat is altijd een verbetering van het openbaar domein en verfraaiing van de gemeente. We doen er alles aan om de bewoners zo goed mogelijk te informeren. Dat doen we via www.beernem.be/wegenwerken en wie intekent op de mailing ontvangt alle info over openbare werken via email.”