Verkeersproblematiek vraagt structurele aanpak

Op 7 december 2010

Verkeersproblematiek vraagt structurele aanpak

Naast symptomen ook de ziekte aanpakken.

De aankoop van het huis ‘Reyntjens’ is een goede zaak voor de verkeersituatie aan het kruispunt Knesselarestraat en Beernemstraat in Oedelem.  Een duurzame oplossing voor de mobiliteitsproblematiek in het dorpscentrum vraagt echter een meer structurele aanpak.  Naast de invoer van een tonnagebeperking en het plaatsen van ontradende borden voor zwaar vrachtverkeer stelt N-VA Beernem voor om de piste van alternatieve routes en éénrichtingsverkeer verder te onderzoeken. Daarnaast breekt de lokale afdeling een lans voor veiligere schoolomgevingen.

De verkeersituatie aan het kruispunt Knesselarestraat en Beernemstraat is al enige tijd onhoudbaar.  Opstoppingen, verkeershinder en onveilige situaties voor voetgangers en fietsers zijn dagelijkse kost. De aankoop van het pand en de herinrichting van het kruispunt kunnen hopelijk bijdragen tot een verbetering van de situatie.  Het verbeteren van comfort voor vrachtwagens mag echter geenszins leiden tot een aanzuigeffect van nog meer zwaar verkeer.

Willen we een duurzame oplossing voor de verkeersproblematiek in Oedelem dan moeten we niet alleen de symptomen genezen maar ook de ziekte zelf aanpakken.  En de ziekte is gekend: het doorgaand verkeer en dan het zwaar vrachtverkeer in het bijzonder.  In het centrum van Oedelem kruisen twee belangrijke verkeersassen: een oost-west-as (Brugge-Knesselare) met een aanzienlijke trafiek vanuit Moerbrugge via de Beekstraat en een noord-zuid-as (Sijsele-Wingene) met een belangrijk aandeel zwaar vrachtverkeer vanaf de E40.

Afdelingsvoorzitter Gijs Degrande: “Wij steunen de aanpak van doorgaand vrachtverkeer door middel van een tonnagebeperking.  Deze piste is opgenomen in het mobiliteitsplan van de gemeente maar de realisatie op het terrein is niet evident. Het voorzien van alternatieve routes, eveneens een effectieve oplossing, werd volgens het mobiliteitsplan van de gemeente niet weerhouden.  Leefbaarheid en doorstroming zijn niet altijd te verzoenen.  En dan moet je durven keuzes maken.  Wij pleiten ervoor om alternatieve routes en circulatieschema’s voor eenrichtingsverkeer verder te onderzoeken”.

In dit kader verwijst de N-VA opnieuw naar haar voorstel om op de E40 ontradende verkeersborden te plaatsen die aanduiden dat de doortocht Beernem moeilijk is en dat doorgaand vrachtverkeer richting Antwerpen het best via de afrit Aalter verloopt.  “Wij herhalen onze vraag en menen dat de mogelijkheden in Oedelem onderzocht moeten worden,” aldus N-VA Beernem:Omdat lokale verkeersproblemen veelal oorzaak zijn van of gevolgen hebben voor de verkeersituatie in andere gemeenten, lijkt het ons verder aangewezen om voldoende overleg te hebben met ander gemeenten en de opmaak van een intergemeentelijke plan van aanpak op vlak van mobiliteit te overwegen.”

Tot slot vraagt de N-VA om op korte termijn de nodige inspanningen te leveren om de veiligheid van de schoolomgevingen aan de Gemeenteschool in de Knesselarestraat en aan Ter Bunen in de Bruggestraat te verbeteren.  Het mobiliteitbeleidsplan formuleert wel enkele intenties maar blijft zeer vaag rond concrete maatregelen.  De lokale N-VA –afdeling is alvast vragende partij voor zogenaamde knuffelstroken.  Deze stroken moeten ouders toelaten hun kinderen op een vlotte en veilige manier af te zetten en op te halen aan de schoolpoorten.

Meer info:

Gijs Degrande