Speech Barbara Vandenbrande tijdens Open Monumentendag, 13 september 2015

Mensen van het comité,

Genodigden,

Mensen van de pers

Van harte welkom op deze afsluitreceptie van Open Monumenten Dag, hier in De Zande,

Monument:

Afkomstig uit het Latijn: monere: “herinneren aan”.

Ze leren ons over het verleden en het heden en vormen tegelijkertijd een inspiratiebron voor de toekomst. Monumenten dienen daarom gekoesterd te worden. Monumenten zijn een verrijking van onze leefomgeving.

Zowel de HMMGodskerk als De schuur van De Zande zijn gebouwen die herinneren aan een bepaalde tijd, stijl, aan de gebruikers van het gebouw.

Elk voegt zijn eigen accenten aan toe en elk heeft dan ook zijn eigen herinneringen hieraan. Ze zijn een deel van de geschiedenis van ons sociaal weefsel.

Ikzelf heb een band met de HMMGods-kerk: ik ben in die parochie opgegroeid, heb er mijn communies gedaan, ben talrijke keren naar de parochiefeesten geweest als kind met herinneringen aan pannenkoeken, tombola en de kaartjes van Muurkrant , ben er gehuwd, heb er mijn kinderen laten dopen…op tal van belangrijke momenten dus was die Kerk/parochie  aanwezig. Een kind van zijn tijdsgeest dan.

Dat moet niet anders geweest voor de mensen die eerst in de Zande hun eigen parochie oprichtte en ook voor de vele mensen die in de toenmalige Tricotfabriek werkten. Ook daar ben ik een kind van zijn  tijdsgeest : we zaten toen met meer dan de helft van de klas met truitjes aan met het kentekentje Beernemse Tricot Fabriek opgenaaid.

Deze geschiedenis ontrafelen, ieder verhaal hierover ontdekken was en is een grote uitdaging voor onze lokale erfgoedliefhebbers en vrijwilligers. En ze doen dat met geestdrift en toewijding. Je ziet ze openbloeien wanneer mensen spontaan hun enkele foto’s toestoppen.

Ik wil vooral meegeven dat de overheid zijn vrijwilligers moet erkennen en hen een warm hart toedragen. Als lokale bestuurder weten wij heel goed dat wij niet alleen steun of draagvlak nodig hebben voor grote projecten. Wij kunnen nog in vele dossiers goede raad en voorstellen gebruiken.  Zonder vrijwilligers zou het praktisch niet mogelijk zijn om bepaalde gemeentelijke doelen te realiseren.

Het OMD-comité is een perfect voorbeeld van burgerparticipatie.

Het realiseren van deze editie is terug een schot in de roos…

Bijzondere dank aan :

-Conny Lambert, onze cultuurfunctionaris met een bijzonder warm hart voor erfgoed

-Het OMD-comité  met in het bijzonder: Etienne, Carlos en Edelhart voor hun uitgebreide zoektocht en enthousiasme

-De mensen van de Kerkfabriek HMMgods voor hun medewerking aan dit project

Alsook

-de mensen van De Zande, die het mogelijk maakten deze schuur open te stellen voor het grote publiek en zo ons lieten meegenieten van dit prachtig stukje patrimonium van Beernem

-Alle mensen die een bijdrage hebben gedaan door het geven van fotomateriaal en objecten

Dit alles samen vertellen de Beernemse verhalen verder….