Sociaal, rechtlijnig en Vlaams

Op 1 december 2009

"In vijf minuten, mijnheer Verhofstadt. In vijf minuten had u het kunnen doen. Vijf minuten politieke moed."  Dixit Yves Leterme op 15 juni 2004.  Precies 5 jaar en 4 maanden later organiseerden wij onze  tweede gespreksavond ‘B-H-V voor Beginners’.  Uit de boeiende uiteenzetting van onze gastspreker Mark Demesmaeker bleek vooral dat dit probleem al jaren aansleept, dat de huidige situatie in strijd is met de grondwet en dat de onderhandelingsmarge in dit dossier eigenlijk nihil is.

Ironisch –of is het cynisch- kondigde de minister-president van de Duitstalige gemeenschap diezelfde dag aan een belangenconflict over BHV in te roepen.  Het vierde in de rij.  Ondertussen werd het dossier uit de federale regering geëvacueerd en weggestopt in een werkgroep onder leiding van een oud-premier.

Vandaag kunnen wij dan ook niet anders dan vaststellen dat CD&V wel bereid is toegevingen te doen.  De partij gaat hiermee lijnrecht in tegen het kartelprogramma en dreigt te botsen met de afspraken gemaakt in het Vlaams regeerakkoord. Daarin staat duidelijk vermeld dat er geen uitbreiding van Brussel mag komen en geen uitbreiding van de faciliteiten. Gelukkig heeft de N-VA er tijdens de onderhandelingen voor gezorgd dat alle branddeuren zorgvuldig werden gebarricadeerd. De enige oplossing voor BHV blijft voor ons het volgen van de procedure in het parlement.

Dat het BHV-dossier ook in onze gemeente leeft, bleek duidelijk uit de reacties op onze gespreksavond.  Vanuit N-VA Beernem onderschrijven en steunen wij dan ook de gevolgde weg van onze partij in dit dossier.

Diezelfde lijn willen wij met ons bestuur en onze militanten doortrekken op lokaal vlak.  Want wij hebben uiteraard niet alleen oog voor dossiers of kwesties die heel Vlaanderen aanbelangen.  Onze aandacht gaat in eerste plaats uit naar onze gemeente.  Door kritisch pijnpunten aan te kaarten maar ook constructief mee te denken vanuit die algemene houding die de N-VA kenmerkt: sociaal, rechtlijnig en Vlaams.

Gijs Degrande

afdelingsvoorzitter