Slimme besparingen maken nieuwe investeringen mogelijk

Op 30 oktober 2015, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

De bestuursperiode is halfweg. Onder impuls van N-VA voerde de gemeente Beernem een spaarzaam en efficiënt beleid. Dankzij slimme besparingen komt nu extra ruimte vrij voor nieuwe en belangrijke bijkomende investeringen in onze gemeente. Investeringen die ons sociaal weefsel versterken. Dat is de kracht van verandering, de motor voor vooruitgang.

Twee jaar terug stelde de nieuwe bestuurscoalitie hun meerjarenplan voor. De economische omstandigheden waren niet evident maar de ambitie groot. Zonder de belastingen te verhogen- een uitdrukkelijke vraag van N-VA- werd gekozen voor belangrijke investeringen in de gemeente. Een eerste positieve tussenevaluatie is positief en laat zelfs nieuwe investeringen toe.

Ook de gemeente Beernem werd geconfronteerd met zware extra-kosten zoals de brandweerhervorming en een forse stijging van de pensioenlasten. Daarnaast moesten een aantal gemeentelijke diensten ook minder verlieslatend worden. Beernem realiseerde de eerste helft van de bestuursperiode belangrijke besparingen in de eigen organisatie en werking. Zo werden efficiëntiewinsten gevonden in het personeelskader en wordt maximaal ingezet op digitalisering  van de dienstverlening. Ook werden schulden herschikt tegen betere voorwaarden.

Verschillende projecten in stroomversnelling

Ondertussen hebben de eindrekening van het jaar 2014 en de eerste ontwikkelingen in 2015 aangetoond dat de aanpak werkt. De keuzes en gemaakte inspanningen bieden ruimte om een eerste bijsturing te doen van het meerjarenplan. Een aantal geplande werken krijgen nu volop groen licht en komen in een stroomversnelling: de uitbouw en modernisering van de bibliotheek en het gemeentehuis in Beernem, de ombouw van het sociaal huis in St.Joris tot Huis van het Kind, de verdere renovatie van het Schepenhuys in Oedelem, de verbouwing van het Sjok in de Bloemendalestraat om aansluitend de verhuis van de diensten van het OCMW mogelijk te maken, en de bouw van een turn- en fuifzaal aan de sporthal Drogenbrood.

Er komen ook nieuwe mogelijkheden om een aantal projecten versneld en beter aan te pakken. We willen in de komende gemeenteraad de principiële goedkeuring vragen  voor de bouw van nieuwe kleedkamers en een kantine voor VVC Beernem ter vervanging van de bestaande gebouwen die tot op de draad zijn versleten. Met de aanleg van de atletiekpiste en een Finse piste, en de bouw van de turnhal  volgend jaar krijgt sportpark Drogenbrood stilaan de allure van een echte sportoase zoals die eerder werd uitgetekend.

Extra middelen voor onderhoud openbaar domein

Ook voor voetpaden, fietspaden en het herstel van wegen worden extra-middelen uitgetrokken. Van de vernieuwing van voetpaden in ’t Hof, het Kerkeveld, de Oude Statiestraat, Lange Stukken en Hertepad wordt in 2016 werk gemaakt. Deze van de Hugo Verrieststraat en de herinrichting van de Oude Zakstraat volgen. Ook de aanpak van de fietspaden in de Hoornstraat/Schipperstraat, met mogelijke vervanging of herstel van het slechte wegdek wordt geprogrammeerd. Samen met de geplande fietspaden in de Sijselestraat en de grote rioleringswerken in die omgeving en in de wijk Oostveld en Zeldonk, belooft het druk te worden op de Beernemse werven.

Verder wordt ook onderzocht of het project Scherpestraat/Beernemstraat/Zuiddamme - met onder meer nieuwe rioleringen en een nieuw fietspad tussen Oedelem en Beernem-  vervroegd en gefaseerd kan worden uitgevoerd. Daarbij willen we in de eerste fase de betonweg vervangen door asfalt . Mocht dit lukken, dan kan mogelijks een gelijkaardige aanpak worden gebruikt voor het andere dossier ‘Akkerstraat/Lijsterhoek’. Andere projecten, zoals de renovatie van gemeenteschool De Notelaar in Oedelem, en een gefaseerde invulling van een deel van onze kerkgebouwen op termijn op basis van een publiek-private invulling, worden niet uit het oog verloren. Ook werden de nodige middelen vrijgemaakt voor de uitvoering van een commercieel strategisch plan dat de Beernemse lokale economie moet versterken.

N-VA Beernem blikt tevreden terug op de resultaten van het spaarzame beleid de voorbije drie jaar en de nieuwe mogelijkheden die dit biedt voor de komende jaren. Er ligt nog veel werk op de plank. Het wordt een grote uitdaging om onze plannen te realiseren. We doen er alles aan om de geplande werken effectief uit te voeren zodat onze inwoners er gebruik kunnen van maken en ervan genieten.