Sinjo in een nieuw jasje

Op 31 juli 2015, over deze onderwerpen: Cultuur

Zaal Sinjo in de Lattenklieversstraat  krijgt een stevige opknapbeurt. Het gemeentebestuur investeert 65.000 euro in het gemeenschapscentrum.  Volgens schepen voor cultuur Gijs Degrande (N-VA) zijn de  renovatiewerken broodnodig en betekenen ze een  belangrijke investering in het bloeiende gemeenschapsleven van Sint-Joris.  “ Op 1 januari 2014  nam de gemeente Beernem  de uitbating  van de zaal  over van kerkfabriek Sint-Georgius.  De Sinjo  is  al meer dan veertig jaar de centrale spil van het verenigingsleven in Sint-Joris. Na al die tijd  is de zaal   dringend aan een opknapbeurt toe en daarom  zorgen we  de komende maanden voor een volledige make-over.”

Vernieuwd dak

“Vooreerst gaan we het dak van de zaal vernieuwen,” licht Gijs toe: “We voorzien ook extra isolatie en een nieuw vals plafond. Dat is niet alleen belangrijk op vlak van akoestiek maar ook wat betreft energieverbruik. De verouderde TL-verlichting vervangen we door dimbare en gezellige verlichting. Verder vernieuwen en verzwaren we het elektriciteitsnet zodat de huidige stroompannes tot het verleden behoren.”

Gezellige en moderne zaal

“Naast de technische aanpassingen zorgen we ook voor de nodige opfrissingswerken. Het oude  podium wordt weggenomen zodat de capaciteit van de zaal aanzienlijk groter wordt. Daarnaast komt er een breed raam op het einde van de zaal waardoor de Sinjo een betere lichtinval krijgt.  Bovendien krijgen ouders zo vanuit de zaal een mooi zicht op het speelpleintje in de Mouterijstraat . Aan de buitenzijde van het raam voorzien we een nieuw terras. Verder krijgt de zaal een likje verf en nieuwe gordijnen. Op de zolderverdieping van de schilderschool komt een nieuwe vloerbekleding,”  aldus schepen Degrande.

Tevreden vrijwilligers

Tot voor de overname van de Sinjo  waren onze N-VA-voorzitter Rein Ringoot en zijn vrouw (en OCMW-raadslid)  Els Vyncke er verschillende  jaren actief als vrijwilliger.  Els Vyncke: “  De knelpunten van de zaal kenden  we daardoor zeer goed. Samen met de andere vrijwilligers hebben  we die problemen in het verleden trouwens verschillende keren aangekaart.  Enkele maanden geleden werden we door de gemeente uitgenodigd voor een overleg. Tijdens dat onderhoud deden we  de suggestie om het podium weg te nemen en een raam te voorzien.  We zijn blij dat de gemeente ons hierin volgt en dat de zaal grondig vernieuwd wordt.”.

Momenteel werken de cultuurdienst en technische dienst de nodige  plannen uit zodat de werken op korte termijn worden aangevat.