Pictogrammen tonen juiste dresscode in het Beernemse Bloemendalebad

Op 8 juli 2014

Op 1 juli ging het Bloemendalebad  in Beernem opnieuw open na renovatiewerken aan het dak.  Het inspireerde raadslid Lode Vanneste (N-VA) tot een opmerkelijke  suggestie in de Beernemse gemeenteraad van 3  juli 2014.

Lode Vanneste: “ Zwemmen in het Bloemendalebad doe je het best in de juiste dresscode. Dit betekent in een zwembroek, badpak of bikini. Toch doet niet iedere zwemmer dit en komen er in ons zwembad soms mensen met losse shorts, bermuda’s, ondergoed, rokken en zelfs t-shirts. Deze kledij is uiteraard niet gepast om te zwemmen maar het brengt vooral de hygiëne van het zwemwater in het gedrang. Vooral de binnenzakken van shorts en bermudas vormen een groot probleem.  Dikwijls gaat men eerst naar het strand om dan nadien met dezelfde short in het zwembad te duiken”.

Raadslid Vanneste deed daarom aan het gemeentebestuur het voorstel om  de juiste dresscode duidelijk aan te geven aan de inkom van het zwembad én op de webpagina van het zwembad. Indien zwemmers nadien toch onaangepaste kledij dragen, kunnen zij uiteraard aangesproken worden door één van de redders”, aldus nog Vanneste.

Schepen van Sport Jos Sypré (CD&V) antwoordde dat In het reglement van inwendige orde van het Bloemendalezwembad staat dat alle baders gepaste, deftige, hygiënische en veilige zwemkledij dienen te dragen die aangepast is aan de goede zeden.  Zo zijn ondermeer lange broek, t-shirts en andere onaangepaste kledij niet toegelaten.  Sypré stelde daarom voor dat de sportdienst pictogrammen aan de kassa voorziet die duiden op de toegelaten zwemkledij.