U bent hier
Nieuwe visie voor openbaar groen
In de gemeenteraad van 23 april stelde gemeenteraadslid Dirk Verheyde een vraag aan Schepen van Openbare Werken Gijs Degrande over de fietspaden in de Akkerstraat. Verheyde (N-VA): “De vraag naar een betere bescherming van de fietspaden en bermen langs de akkerstraat leeft al langer. De huidige haagjes en paaltjes blijken echter steeds een oplossing voor korte duur. Kan er niet uitgekeken worden voor een degelijke blijvende oplossing zodat de zwakke weggebruikers beter beschermd kunnen worden?”
Schepen Gijs Degrande(N-VA) antwoordde dat de beplanting niet overal zinvol blijkt: “ De regelmatige aanrijdingen door wagens en een te hoog zoutgehalte maken een duurzame groei onmogelijk. HetSchepencollege heeft daarom beslist om de haagjes te verwijderen op die
locaties. Meer bepaald gaat het om de haagjes in de bochten ter hoogte van huisnummers 55 en 57 alsook ter hoogte van nrs 45 en 52. Deze worden vervangen door klinkers. Echter, de verkeersveiligheid blijft prioritair : er wordtbekeken hoe we die kunnen verzekeren”.
“ Als we dit breder bekijken, dringt een optimalisatie van ons groenbeheer ook langs de weg zich op, aldus Gijs Degrande . “We moeten op een meer onderhoudsvriendelijke manier omgaan met ons openbaar groen. Daarenboven moeten we rekening houden met het verbod op het gebruik van pesticiden in openbare groenzones. Dat verbod treedt in 2015 in werking. Vandaag is er al een grote werkdruk op onze groendienst door haar steeds groter takenpakket en nieuwe verplichtingen. Daarom zijn we gestart met het uitwerken van een visie en actieplan dat ons moet toelaten het onderhoud van ons openbaar groen beheersbaar te houden. Een eerste stap hierin bestaat in het uitwerken van een inventaris van het openbaar domein met onder meer een notificatie van de soort beplanting, ondergrond enz. Deze inventaris zal de basis vormen
voor het beheer en onderhoud en moet een efficiënte werking en planmatige aanpak mogelijk maken”.
Volgens Degrande is dit alles relevant in het kader van de vraag van Dirk Verheyde omdat in de eerste fase de beplanting en invulling van alle afscheidingen tussen rijweg en fietspad in kaart wordt gebracht alsook van alle verkeersremmers. “Op basis daarvan gaan we bepalen hoe we die
verkeersveilig, duurzaam, onderhoudsvriendelijk en in de mate van het mogelijke uniform kunnen aanpakken. Ondertussen wordt geëxperimenteerd met duurzame oplossingen ter voorkoming van kruid”.