N-VA Beernem pleit voor ruimere openingsuren van het gemeentehuis

Op 28 november 2011

De openingsuren van het gemeentehuis zijn onvoldoende afgestemd op de leef- en
werkomstandigheden van de hedendaagse burger. N-VA Beernem pleit voor meer aangepaste openingsuren en zorgde alvast voor een infobord met een nieuwe uurregeling.

 Vandaag kan de Beernemse burger alleen tijdens de kantooruren op het gemeentehuis terecht.
Enkel voor identiteitskaarten is er eenmaal per maand een uitzondering op zaterdag van 9u tot 11u. Voor wie een voltijdse baan heeft, is het niet altijd mogelijk om binnen de kantooruren op het gemeentehuis te geraken. Zij zijn genoodzaakt om vrij te nemen of moeten hun plannen tijdens het weekend onderbreken. Volgens de N-VA moet het mogelijk zijn om de dienstverlening beter af te stemmen.

N-VA Beernem stelt voor om één dag per week de openingsuren op te schuiven en de gemeentelijke dienstverlening ook na de reguliere kantooruren (bv tot 19u) te voorzien. Deze aanpassing biedt de mogelijkheid om de dienstverlening maximaal te garanderen en de inwoners
krijgen de mogelijkheid om na hun dagtaak langs te komen.
Idealiter geldt dit voor alle diensten. In elk geval dient een vorm van permanentie worden voorzien,” aldus N-VA voorzitter Gijs
Degrande.

Het voorstel is niet uitzonderlijk of buitensporig. Verschillende buurgemeenten zoals Oostkamp en Knesselare stellen hun diensten sinds enkele jaren elke woensdag tot 19u open. Een verruiming van de openingsuren hoeft geenszins een extra belasting van de gemeentelijke diensten te betekenen. Weekendwerk verdwijnt immers en door bijvoorbeeld wekelijks één middag de loketten te sluiten, komt meer tijd vrij voor het afhandelen van dossiers en opdrachten.

Voor wie vandaag aanklopt bij het gemeentehuis, is het gissen naar de openingsuren van het gemeentehuis. Een infobord werd sinds de opening van het ‘nieuwe gemeentehuis’ in 2001 nog niet voorzien. Om haar voorstel kracht bij te zetten, zorgde N-VA Beernem dan maar meteen voor een infobord met de (nieuwe) uurregeling.

“Deze actie sluit perfect aan met onze vraag naar een betere online dienstverlening,” besluit voorzitter Gijs Degrande. “Lokale besturen moeten rekening houden met de noden en verwachtingen van de hedendaagse burger. Daartoe behoort een goed digitaal loket, maar dus ook een ruimere, efficiëntere dienstverlening.”

 

 

meer info:

Gijs
Degrande

0473 55 72
90

gijs.degrande [at] n-va.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is