N-VA Beernem pakt zwerfvuil aan

Op 28 maart 2011

Ondanks de inspanningen van de gemeentelijke diensten om onze wegen proper te houden, neemt het zwerfvuil jaar na jaar toe.  N-VA Beernem pleit voor een subsidiereglement dat het opruimen van zwerfafval stimuleert.  De N-VA meent vooral dat zo’n subsidiereglement sensibiliserend kan werken. Afgelopen zaterdag gaf de N-VA alvast het goede voorbeeld met een opruimactie aan de kanaalbrug in Sint-Joris.

“In een ideale wereld neemt ieder zijn verantwoordelijkheid om de omgeving proper te houden.  Helaas is dat niet het geval. We stellen integendeel vast dat het zwerfvuil een probleem blijft,” aldus Rein Ringoot.  “Door verenigingen en scholen een stukje openbaar domein te laten adopteren, hopen wij mensen bewust te maken van de afvalproblematiek. Voorbeelden in onder meer  Zedelgem, Tielt en Roeselare leren dat deze aanpak kan werken”

Volgens het N-VA-voorstel kunnen verenigingen en scholen een overeenkomst met de gemeente sluiten om minstens tweemaal per jaar een stukje berm, speelpleintje of bos op te ruimen. De gemeente stelt het nodige materiaal zoals veiligheidshesjes, afvalgrijpers en handschoenen ter beschikking van de deelnemende groepen.  “Een duidelijke win-win-situatie,” legt Rein Ringoot uit: “Het voorstel werkt sensibiliserend, betekent een stimulans om de omgeving proper te houden en beloont deelnemende verenigingen voor hun engagement met een subsidie. Bovendien ontlasten we hiermee de gemeentelijke diensten.”

Dat het zwerfvuil een probleem blijft, werd afgelopen zaterdag nog eens duidelijk tijdens de zwerfvuilactie die N-VA Beernem organiseerde om hun voorstel kracht bij te zetten.  Een klein uurtje verzamelen was meteen goed voor vier vuilzakken zwerfafval.