N-VA Beernem gaat voor leven in de brouwerij: acht acties voor een bruisende horeca

Op 1 oktober 2012

In de restaurant- en cafésector hebben we vooralsnog in Vlaanderen per 1.000 inwoners dubbel zoveel vestigingen als bv. in Nederland en Duitsland. Er zijn echter heel wat falingen en het aantal horecaza­ken daalt. Doordat de panden vaak eigendom zijn van de brouwerijen is er zelfs zonder falingen heel wat verloop van uitbaters. Er is ook een tendens om het klassieke bierverbruik op café te verschuiven buiten de horecasector (festivals, privé-feesten, buurtfeesten, evenementen,…) waarbij meer drank gekocht wordt via distributie. Ook de huidige BTW-tarieven ondersteunen deze tendens.

Het belang van een bloeiende horeca voor de leefbaarheid van een stad of gemeente kan volgens N-VA Beernem moeilijk wor­den overschat. Denk maar aan het belang van de horeca voor de lokale economie, de bijdrage van de horeca aan de toeristische aantrekkingskracht, de bijdrage van de horeca aan het sociale weefsel doordat mensen elkaar ontmoeten enz.

De N-VA streeft naar een horeca­vriendelijk klimaat en vindt dat federale en Vlaamse overheid de horecasector moet steunen met een lager BTW-tarief en meer mogelijkheden voor flexibele te­werkstelling. Op lokaal vlak worden de beslis­singen zoveel mogelijk genomen in samenspraak met de horeca-ondernemers zelf. Het lokale be­stuur tracht hierbij effectief en duurzaam horeca-ondernemer­schap te bevorderen.

N-VA Beernem werkte een horecaplan uit met acht concrete acties die de horeca in onze gemeente moeten ondersteunen.

 

Acht acties voor een bruisende horeca…

  1. De N-VA pleit voor een welkomstpakket voor nieuwe inwoners met een overzicht van de ondernemers,  horecazaken en handelaars in Beernem, kortingsbonnen, openingsuren enz.
  2. De gemeente bestuur stimuleert en ondersteunt acties en evenementen ter bevordering van de klantenbinding en van het beeld van Beernem als ondernemingsvriendelijke gemeente. In samenwerking met de ondernemersorganisaties en handelaars zet Beernem evenementen op die de gemeente in de regio promoot en stimuleert als winkelkern. Horeca-uitbaters en middenstanders die extra willen bijdragen tot het Beernemse gemeenschapsleven komen in aanmerking voor projectsubsidies.
  3. De  herwaardering van de dorpskernen Oedelem, Beernem, Sint-Joris en Oostveld geeft de lokale economie nieuwe kansen. Leegstand wordt vermeden en aangepakt. Een aantrekkelijke doortocht en uitnodigende gemeente maken onze dorpskernen opnieuw aantrekkelijk om te winkelen en een terrasje te doen. Daarbij denkt de N-VA in de eerste plaats aan eenvoudige ingrepen zoals eenvormige straatinkleding, verzorgd openbaar domein, voldoende groen, voldoende wegwijzers en voldoende ruimte voor onder meer horeca-terrassen.
  4. Beernem ontwikkelt een beleid inzake citymarketing. We bepalen wat Beernem wil zijn : welke zaken we willen aantrekken? Hoe willen we de gemeente profileren? Welke troeven spelen we uit? enz.  De aanpak is realistisch en op maat van de gemeente. Beernem beschikt over heel wat troeven op culinair vlak. We stimuleren en ondersteunen de horeca in onze gemeente door hen op te nemen in dat citymarketingplan.
  5. Het gemeentebestuur geeft een eenmalige verfraaiingspremie voor modernisering- en aanpassingswerken aan de voorgevel van horeca- en handelszaken.
  6. Beernem kent gezellige en uitstekende cafés, restaurants en tearooms. De N-VA wil dit aanbod meer in de kijker plaatsen door de realisatie van een horecakaart en website of bijvoorbeeld via een brochure ‘Smakelijk Beernem’. De N-VA ziet de horeca als een belangrijke toeristische ambassadeur voor onze gemeente. Deelname aan bovenlokale initiatieven zoals Vlaanderen Lekkerland biedt in dat opzicht veel kansen.
  7. Het gemeentebestuur werkt een minder-hinderbeleid uit in het kader van aankomende werken.  Een goede voorbereiding, alerte opvolging, duidelijke communicatie en afstemming met de ondernemers(organisaties) en coördinatie zijn de krachtlijnen van dat beleid. 
  8. De Beernemse N-VA-jongeren pleiten voor een virtueel platform waar werkgevers met job- of stageaanbiedingen in contact kunnen komen met jongeren die een vakantiejob of stageplaats zoeken.

 

Een specifiek ‘horeca-plan’ voor Beernem heeft slechts zin als het stevig is ingebed is in een globaal beleidskader en in het ruimtelijk beleid in het bijzonder. De N-VA werkte meer dan 220 concrete voorstellen uit voor de komende zes jaar. U leest deze op onze webstek http://beernem.n-va.be.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is