N-VA BEERNEM WIJST OP SUBSIDIES VOOR FINSE PISTE DROGENBROOD

Op 5 oktober 2011

Binnenkort start de eerste fase in de aanleg van het nieuwe sportterrein Drogenbrood in Beernem. Om de hoge kosten van het project te drukken, wijst N-VA Beernem op de subsidies die Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) ter beschikking stelt voor de aanleg en renovatie van kleinschalige sportinfrastructuur. “Het zou niet getuigen van goed bestuur mocht men deze kans laten liggen,” aldus Lode Vanneste van N-VA Beernem.

De lokale N-VA-afdeling staat achter het idee om een nieuw sportcomplex te bouwen in Beernem. “Drogenbrood kan een antwoord zijn op het duidelijke tekort aan sportvloeren in de gemeente.  Het nieuwe park is bovendien een mooie basis voor nog te ontwikkelen sporttakken, zowel voor recreatieve als competieve sporters. Het kostenplaatje moet evenwel nauwgezet in het oog worden gehouden,” aldus Vanneste die het sportbeleid voor de N-VA opvolgt.

De budgettaire context laat jammer genoeg niet toe om een nieuwe atletiekpiste aan te leggen in de eerste fase. De nood hieraan is nochtans overduidelijk gezien Beernemse atletiekclubs zich al jarenlang behelpen met een kwalitatief mindere piste van slechts 296 meter. Gelukkig is er wel ruimte voor de aanleg van een Finse piste. Zo’n piste is een lusvormig aangelegd verlicht loop- en joggingpad van minimum800 meteren bestaat uit een  verende, zachte bovenlaag. Die zorgt ervoor dat iedereen niet alleen veilig maar ook  medisch verantwoord kan sporten.

Lode Vanneste van N-VA Beernem is blij met de plannen voor een Finse piste en wijst in dat verband graag op een initiatief van Vlaams minister van Sport Philippe Muyters. De N-VA-minister heeft de nodige middelen vrijgemaakt voor gemeentes die hun kleinschalige sportinfrastructuur aanpakken. Lode Vanneste: “Naast ondersteuning voor de vervanging of aanleg van een vaste sportvloer in een overdekte sportruimte, komt ook de aanleg van een Finse piste in aanmerking. De ondersteuning gaat tot 50 % van de subsdieerbare uitgaven (met een maximum van 60.000 euro) voor de aanleg van een Finse piste. Beernem mag die kans zeker niet laten schieten. De aanleg van het sportpark is immers geen goedkope zaak. Indien het project in Drogenbrood in aanmerking zou komen, betekent de Vlaamse steun een heuse slok op de borrel. Wij roepen het gemeentebestuur dan ook op te onderzoeken of de geplande Finse piste in aanmerking komt voor de steun en desgevallend niet te aarzelen om een subsidieaanvraag in te dienen.” De subsidie voor 2011 kan nog tot 14 oktober 2011 worden aangevraagd.