Lode Vanneste vraagt kreukelpalen op Beernemse wegen

Op 22 oktober 2014

Op donderdag 16 oktober 2014 was er de maandelijkse gemeenteraadszitting in Beernem.  N-VA-raadslid Lode Vanneste deed bij  het gemeentebestuur een opvallende suggestie voor het gebruik van kreukelpalen en om dat voorstel kracht bij te zetten, had hij speciaal wat beeldmateriaal mee. Lode Vanneste: “ Jaarlijks sterven  er in België volgens Touring meer dan 200 mensen tegen een obstakel  in de wegberm.  Wanneer iemand botst tegen een klassieke verlichtingspaal, dan vangt de auto meestal de volledige schok op.  Bij een botsing met een snelheid hoger dan  50 km/uur stijgt de kans op overlijden of een zwaar letsel voor de inzittenden gevoelig.  Bij een kreukelpaal of een zogeheten levensreddende paal gaat men de hindernis gevoelig verzwakken zodat de gevolgen bij een eventuele botsing minder worden. Bij een botsing breekt het bovengrondse deel van de paal los van het voetstuk waardoor het voertuig niet tot stilstand komt maar wel vertraagt.  De wagen rijdt zo als het ware over de paal.  Niet alleen is de kans op een zwaar letsel veel lager, de schade aan de wagen is minder groot en meestal kan men de paal gemakkelijker herstellen

Volgens Vanneste maakt men sinds 2010 al  op heel wat Vlaamse gewestwegen gebruik van deze levensreddende palen.  Hij vroeg aan het gemeentebestuur om ook in Beernem bij de herinrichting van wegen zoveel mogelijk te kiezen voor kreukelpalen.  Om het bestuur te overtuigen toonde  raadslid Vanneste  een uitgebreid televisiefragment  met technische info en met  een vergelijkende crashtest. De voltallige gemeenteraad kon zo het verschil zien tussen een botsing met een gewone verlichtingspaal en een botsing met een kreukelpaal.

(om het filmpje te bekijken, klik op http://nieuws.vtm.be/binnenland/93390-getest-kreukelpalen-redden-levens)

Schepen Van Openbare Werken Gijs Degrande (NVA) bevestigde dat kreukelpalen een duidelijke voordeel  geven aan  de inzittenden. Degrande: “ Volgens de aanbevelingen van Agentschap Wegen en Verkeer worden kreukelpalen vooral geplaatst op wegen waar de snelheid hoger is dan 50km/uur en waar geen vangrails staan. Kreukelpalen worden vooral op rotondes geplaatst en op plaatsen waar de kans op aanrijding het grootst is. Dit is het geval in scherpe bochten of op een scherpe splitsing. In zones 30 en op verlichtingspalen hoger dan 12.50 meter worden nooit kreukelpalen geplaatst”.

Volgens Schepen Degrande werd er in Beernem in 2012 al beslist om kreukelpalen

te overwegen  bij lokale wegen waar  de snelheid meer dan 50km/uur is.   Tot op heden waren er echter nog geen gemeentelijke projecten waar dergelijke palen wenselijk waren of waar de lokale situatie dit vroeg.

Degrande: “Meestal gaat het vernieuwen van de openbare verlichting gepaard met het ondergronds brengen van nutsleidingen. Gezien dit volgens de huidige principes enkel nog gebeurt in woonzone, waar er meestal maar 50km/uur mag gereden worden, is het toepassingsgebied dus beperkt.  De meest recente vernieuwingen aan OV-palen buiten deze 50km/uur-zones zijn de palen in kader van de wegenis langs het 3de en 4de spoor. Deze zijn volledig ten laste van Infrabel en werden ook rechtstreeks door Infrabel geregeld. Ook de toekomstige nieuwe verlichtinspalen in de Bruggestraat worden geplaatst door het Vlaams Gewest.”

Schepen  Degrande gaf nog mee dat de gemeente in de toekomst de afweging blijft maken of kreukelpalen zinvol zijn.  De lokale situatie en de toegelaten snelheid zullen daarbij de doorslag geven.