Lode Vanneste pleit voor een bijenvriendelijk beleid in Beernem

Op 4 november 2013

Bijen hebben het vandaag in Vlaanderen zeer moeilijk: demassale bijensterfte neemt de laatste jaren voortdurend toe.  Honingbijen verdwijnen uit hun korven en wilde bijen vinden geen eten of nestplaats meer   Dit is te wijten aan verschillende oorzaken: de biodiversiteit neemt af, er is het gebruik van pesticiden en er is de parasitaira varraomijt die de bijen bedreigt.

Het belang van bijen als bestuiver van gewassen is nochtans niet gering,  zowel voor ons ecosysteem als voor onze economie.  Zo blijkt uit recent onderzoek dat 52 % van de dagelijkse producentemix in onze supermarkten zou verdwijnen als er geen of onvoldoende bijen meer zijn.  Verder wordt de economische waarde van onze honingbij alleen al in België geschat op vijfhonderd miljoen euro.

De N-VA nam in het recente verleden  in de verschillende parlementen en op alle bestuurlijke niveaus de bijenproblematiek ter harte. Zo diende Patrick De Groote, de Senator uit onze naburige gemeente Oostkamp samen met een aantal collega’s een resolutie in om een tweejarig moratorium op te heffen op het gebruik van naonicotinoïden.  Dit is een stof die in pesticiden zit en zeer schadelijk is voor de bijen. Een aantal andere acties  resulteerden  in een Vlaams bijenactieplan en in het Europese Parlement steunde N-VA  het tijdelijke verbod op bijenonvriendelijke pesticiden.

Ook Beernem kan  maatregelen nemen om de verzwakte bijenpopulatie te helpen.  Onze gemeente werkte in maart 2013 al mee aan het  project West-Vlaamse  plantendag  ‘Meer bloemen voor bijen’.   Daarenboven werd in het containerpark een demotuin ingezaaid en in de begraafplaats van de Hogenakker werd een uithoek omgevormd tot een ‘bijen’bloemenweide.

Toch zijn er volgens raadslid Lode Vanneste (N-VA) nog diverse andere  maatregelen die de gemeente kan nemen om de bijen te helpen.  Hij stelde vier concrete zaken voor tijdens  gemeenteraad van oktober 2013.

Lode  Vanneste:  “  Ten eerste is het belangrijk om te voorzien in voldoende nectar en stuifmeelbronnen voor de bijen.  Daarom pleit ik ervoor om op braakliggende percelen, parken , plantsoenen en bedrijventerreinen van onze gemeente zoveel mogelijk de de randen van de groenzones in te zaaien of aan te planten met bijenvriendelijke gewassen.

Een tweede maatregel die gemeenteraadslid Vanneste aangaf was het kiezen voor ecologische wegbermen: “ Bermen hoeven niet noodzakelijk drie of vier keer per jaar gemaaid te worden.  Via een overleg met imkers- en natuurverenigingen kunnen we een bijen- en insectenvriendelijk bermbeheersplan opmaken die het maaien van bermen regelt.

Ten derde pleitte Lode Vanneste voor het bouwen van zogeheten bijenhotels.  Vanneste:  “Naast een tekort aan voldoende voedselbronnen hebben bijen te kampen met  een schaarste aan degelijke nestgelenheden.  Een bijenhotel bestaat uit het voorzien van holtes waarin bijen en andere insecten  zoals vlinders zich veilig kunnen nestelen.  Bijenhotels bestaan in verschillende groottes en vormen en kunnen gemakkelijk zelf ontworpen of gebouwd worden.   Zo kan de gemeente samen met onze scholen een aantal workshops opzetten  om een of meerdere bijenhotels op te richten en te plaatsen op een aantal publieke ruimtes zoals bijvoorbeeld het nieuwe openbare park Patershof”.

De laatste maatregel die raadslid Vanneste op de gemeenteraad voorstelde,  betrof  het aanduiden van plaatsen om bijenvolken te laten verblijven.  Lode Vanneste: “ De imkerhobby is in, toch vinden veel imkers onvoldoende plaatsen om hun bijenvolken te laten uitvliegen.  De gemeente kan op openbare plaatsen identificeren waar bijenvolken geplaatst kunnen worden”.

(op de foto herken je Senator Patrick De Groote en Lode Vanneste)