Groen licht voor waterzuiveringsproject Ruweschuurstraat

Op 23 september 2014

De gemeenteraad van Beernem gaf in de zitting van 18 september de goedkeuring voor een groot waterzuiveringsproject in de omgeving van de Ruweschuurstraat.  “ Dit project kadert  binnen de Europese doelstellingen om tegen 2027 alle afvalwater te zuiveren door het afleiden van het afvalwater naar een zuiveringsinstallatie” aldus schepen Van Openbare Werken Gijs Degrande (N-VA): “Momenteel is het zo dat het afvalwater in de grachten loopt.  Dat  afvalwater gaan we nu  scheiden van het regenwater en via riolering naar de waterzuiveringsvoorzieningen brengen”.

Volgens schepen Degrande is de omvang van het project niet gering: “Het loopt vanaf een deel van de Tinhoutstraat over de ganse Ruweschuurstraat tot een groot stuk van de Hoogstraat. Concreet gaat het om een honderdtal woningen die gelegen zijn langs het te rioleren gebied. Het totale investeringsbedrag bedraagt  4.330.494,60 euro. Hiervan nemen Aquafin en Lokaal Pact respectievelijk 1.057.271, 23 euro en 229.124,84 euro voor hun rekening. VMM zorgt verder voor 1.399.568,2 euro subsidies. De gemeente op haar beurt financiert 1.644.529,67 euro. We probeerden deze kosten uiteraard zo beheersbaar mogelijk  te houden. Dit betekent dat we enkel de bovenbouw aanpassen waar het noodzakelijk is voor de riolering en waar vernieuwing echt nodig is. Dat laatste gaat dan om de Scharestraat en een deel van de Tinhoutstraat.”

In de Ruweschuurstraat en het deel in de Tinhoutstraat wordt gravitaire riolering aangelegd en de wegenis volledig vernieuwd. “Het profiel van de weg wijzigt weinig ten opzichte van de bestaande toestand. Wel wordt het kruispunt Hoogstraat met de Ruweschuurstraat ingesnoerd. Bij het binnenkomen van de bebouwde kom in de Tinhoutstraat wordt een wegversmalling aangelegd. Waar we de oorspronkelijke weg behouden, werken we in de berm. Waar de weg vernieuwd wordt, komt er een volledig nieuw wegdek inclusief funderingen en toplaag.” Schepen Degrande geeft nog mee dat de opritten overal meegenomen worden en vernieuwd