Gratis starten: N-VA steekt startende ondernemers handje toe

Op 1 december 2009

N-VA Beernem wil startende ondernemers een handje helpen. Bij wijze van tegemoetkoming aan de starters stelt de partij voor dat het gemeentebestuur het inschrijvingsgeld voor de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) volledig of gedeeltelijk zou terugbetalen. Het gaat om een bedrag van 75euro per nieuwe onderneming. De Stad Brugge kent sedert 2007 een gelijkaardige subsidie toe via het premiereglement “Gratis starten” en ook de gemeente Oostkamp betaalt 50euro van het inschrijvingsgeld terug.

Ondernemers zijn erg belangrijk voor een stad of gemeente daarom verdienen starters een steuntje van de lokale overheid. “Ondernemers zijn belangrijk voor de lokale gemeenschap. Ze zorgen voor welvaart en welzijn. Daarom juichen we toe als er mensen in onze gemeente een onderneming wensen op te starten.”

De N-VA wil onze starters in de gemeente extra steunen. Het is immers niet evident om een zaak te starten. “Als je aan een 25-30jarige vraagt of die zal kiezen voor het comfort van het werknemersstatuut of de risico's van de zelfstandige, kiest de meerderheid voor het meer veilige werknemersstatuut. Toch zijn het de startende ondernemingen die op termijn nieuwe jobs creëren. Daarom stellen we voor om het project “Gratis Starten” zoals in Brugge in te voeren.”