Geslaagde editie van Open Monumenten Dag!

Op 12 september 2013

Op zondag 8 september mocht de organisatie van Open Monumenten Dag  heel wat bezoekers ontvangen.  Naar schatting meer dan 700 mensen vonden de weg naar Sint-Joris en werden bekoord door  de 3 K’s  (Kerk, Klooster en Kasteel).   Het  toont aan  hoe erfgoed veel mensen aanspreekt.

Diverse bezoekers  smaakten het sfeervol interieur van de kerk met daarin een prachtige  tentoonstelling.  Met heel wat kledij, voorwerpen en foto’s werd  de processie van Sint-Joris opnieuw tot leven gebracht.  In het klooster kwam men vervolgens  te weten hoe de Zusters leefden.   Zowel de spreekkamer, de kapel met sacristie, de kloostercel, de eetkamer, de schuur met bakoven én de Mariagrot bleken nog in de oorspronkelijke staat en maakten een diepe indruk

Ook de weergoden waren de organisatie zondag gunstig gezind.  Het zorgde ervoor dat  het kasteeldomein glorieus lag te schitteren in de zon .  Niet alleen het kasteel maar ook de remise met oude ambachten, de ommuurde moestuin en de bijzondere  ijskelder met deskundige uitleg waren een lust voor oog en oor.

Zoals steeds is samenwerking de sleutel tot succes. Vrijwilligers en erfgoedverenigingen, eigenaars en beheerders van de opengestelde gebouwen en domeinen zorgden samen voor een geslaagde organisatie.