Gemeenteraad krijgt nieuw reglement

Op 12 september 2013

De gemeenteraad van Beernem keurde in de zitting van 3 september het nieuwe huishoudelijk regelement unaniem goed. Gemeenteraadsvoorzitter Christine Stroobandt (N-VA) reageert tevreden: “Het huishoudelijk reglement is een belangrijk en onmisbaar document dat de werking van de gemeenteraad bepaalt. Het vernieuwde reglement moet zorgen voor een versterking van onze gemeenteraad. Er is rekening gehouden met vragen van zowel meerderheid als oppositie. Elke fractie kreeg de kans om voorstellen te formuleren of wijzigingen  aan te brengen. Het overgrote deel van de suggesties werd in het nieuwe reglement opgenomen. ”

Het nieuwe reglement zorgt voor enkele opvallende veranderingen: “Uitnodigingen, agenda’s, notulen enz. worden voortaan verstuurd via email. Hierdoor wordt op werkuren en papier bespaard. Wie vasthoudt aan een papieren versie kan een aanvraag doen bij de gemeentesecretaris. Vragen en suggesties van de raadsleden worden voortaan ook op voorhand bezorgd. Verder kan de gemeenteraadsvoorzitter op vraag van de raadsleden en mits de nodige motivatie de vergadering schorsen zodat overleg mogelijk wordt. Om de oppositie ook meer tijd te geven om de dossiers voor te bereiden, wordt de gemeenteraad vanaf 2014 op donderdag gehouden in plaats van op dinsdag. Dat betekent twee dagen extra tijd tussen de zitting en het versturen van de agenda,” aldus Christine Stroobandt.