Geen afbraak maar doorbraak in Huis Maes

Op 15 februari 2010

Er lijkt eindelijk een einde te komen aan de soap rond het Huis Maes.  Meer dan 3 jaar zat het Oedelems dossier muurvast.  De impasse betekende niet alleen een jammerlijke rem op het sociale huisvestingsproject op de site maar was daarnaast ook triest dieptepunt in het erfgoedbeleid van de gemeente.

“N-VA Beernem betreurt de manier waarop het dossier de afgelopen jaren werd behandeld,” aldus afdelingsvoorzitter Gijs Degrande: “Tot op vandaag hebben wij over het Huis Maes geen luide verklaringen afgelegd maar wel constructief mee gezocht naar oplossingen.  We hebben eind vorig jaar zelfs een overleg georganiseerd tussen de burgemeester en het kabinet van minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA).  Door de kritiek die de burgemeester recent uitte in de media, namelijk dat de gemeente niet gehoord werd door minister Bourgeois, zagen wij ons echter verplicht alsnog te reageren want die is niet terecht.”

Het goede nieuws is uiteraard dat er na jarenlang aanslepen toch een einde blijkt te zijn gekomen aan deze vaudeville.  De brandweer heeft de bereikbaarheid uitgetest en heeft een gunstig advies gegeven.  De sociale woningen kunnen dus wel degelijk blijven.

Daarnaast oordeelde de bevoegde instantie Ruimte en Erfgoed Vlaanderen dat elke beweegreden van het gemeentebestuur voor de afbraak van het pand Maes werd onderzocht en weerlegd.  Het pand blijft dan ook behouden, wordt gerestaureerd en herbestemd. Hiervoor blijkt zelfs al een architect te zijn aangesteld.

Eind goed, al goed?  Ja en nee. Het dossier Maes is een pijnlijk voorbeeld van hoe een hedendaags erfgoedbeleid niet wordt gevoerd.  N-VA Beernem blijft dan ook bezorgd over de toekomst van het patrimonium in de gemeente.  Gijs Degrande: “We beseffen heel goed dat niet alle historische gebouwen kunnen worden beschermd door de overheid maar we zijn ervan overtuigd dat het onze plicht is om te blijven zoeken naar mogelijkheden tot het bevorderen van het historisch besef en het bewaren van cultuurhistorisch waardevolle sites.  En dat kan bijvoorbeeld door er een eigentijdse bestemming aan te geven zoals nu zal gebeuren.”