Expo vertelt verhaal van begraafplaats Oedelem

Op 1 november 2015, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen - Erediensten
Tot 10 november kan je in het Schepenhuys terecht voor een tentoonstelling over het rijke verleden van de kerkhof Sint-Lambertus in Oedelem. De expo stelt ook de toekomstplannen voor de begraafplaats voor. Op een druk bijgewoonde lezing donderdag 28 oktober gaven schepen van groen en begraafplaatsen Gijs Degrande en schepen van erfgoed Barbara Vandenbrande -beide N-VA- tekst en uitleg over het kerkhof in het hart van Oedelem.

“Begraafplaatsen zijn een onschatbare bron voor de geschiedenis van een dorpsgemeenschap. Ook het kerkhof Sint-Lambertus vertelt de geschiedenis van Oedelem, van het dorp en haar inwoners. Een mooie tentoonstelling brengt dat verhaal in beeld,” aldus de schepenen. “We willen de begraafplaats en haar geschiedenis ook een mooie toekomst geven. Daarom hebben we een toekomstvisie uitgewerkt, zowel op vlak van funerair erfgoed als naar omgeving.”

Op de tentoonstelling worden de plannen voor de omvorming van de begraafplaats voor het eerst voorgesteld door schepen Gijs Degrande: “Het ontwerp van landschapsarchitect Andy Malengier voorziet een groen begraafpark dat een stille beleving en een gevoel van rust biedt aan de bezoeker. Een verharde hoofdas loopt doorheen het park en verbindt het kerkplein met de parking. Grind vervangen we door gras en vaste planten of siergrassen. Ook worden drainagewerken uitgevoerd. De verschillende typische ijzeren grafkruisen die de doorheen de jaren werden verwijderd van het kerkhof en bewaard, willen we terug plaatsen. Op die manier schenken we de begraafplaats haar typische karakter terug. Het is de bedoeling om het ontwerp stapsgewijs uit te voeren. We starten in het voorjaar met een eerste deel aanliggend aan de kerk. Later het jaar volgen een tweede en een derde fase.”

Het talrijk aanwezig funerair erfgoed op de begraafplaats willen de schepenen voor de toekomst bewaren. “Daarom werkten we een systeem van hergebruik en peterschap uit,” aldus schepen Barbara Vandenbrande: “ Kunsthistorica Annemie Haevermans bracht het erfgoed op de begraafplaats in kaart. Haar studie deelt de graven in verschillende categorieën in. Zo kregen graven van uitzonderlijk belang vier sterren. Deze graven gaan we als gemeente bewaren en onderhouden wanneer de verlopen concessie niet is verlengd. Organisaties, verenigingen of personen die mee willen zorgen voor het onderhoud van deze graven zullen het peterschap over een specifiek graf kunnen aanvragen. Waardevolle grafmonumenten kregen drie sterren. Deze grafmonumenten worden bewaard, maar de graven worden leeggemaakt en komen vrij voor hergebruik voor iedereen die een graf in concessie wenst te nemen. Op voorwaarde uiteraard dat ze het grafmonument in goede staat bewaren. De graven die niet op de lijst  funerair erfgoed komen en waarvan de concessie niet is verlengd, zullen verwijderd worden.” Op de tentoonstelling is een overzicht van de studie raadpleegbaar met voor elk grafmonument een beschrijving. Het is ook de bedoeling die informatie voor al onze begraafplaatsen digitaal raadpleegbaar te maken.

Op de lezing ging kunsthistorica Annemie Haevermans uitgebreid in op de verschillende aspecten van funerair erfgoed en gaf duiding bij wat grafmonumenten en begraafplaatsen ons vertellen over heden, verleden en toekomst.

Je kan de expo tussen maandag 26 oktober en 10 november elke werkdag bezoeken in de exporuimte van Het Schepenhuys van 10u.-12u. Op woensdag van 13u30-16u30 en op 1 en 2 november van 10u.- 15u. De toegang is gratis